ابهامات «بزرگ» پروژه فیبر نوری در اکباتان

ابهامات «بزرگ» پروژه فیبر نوری در اکباتان

«پروژه فیبر نوری تکنولوژی قابل ملاحظه ای در بحث سرعت انتقال داده ها محسوب می شود اما هنوز برای «کاربران خانگی» به هیچوجه مقرون به صرفه نیست». این جملات نظر اکثر غریب به اتفاق کارشناسانی است که طی 48 ساعت گذشته با آنها گفتگو شده است، مسئله ای که مدیران بلوکها در شهرک اکباتان کاملا بر خلاف آن فکر و عمل می کنند.

به گزارش سایت خبری اکباتان، پس از آنکه در روز یکشنبه 4 اکباتان مطلبی در رابطه با کابل کشی پروژه فیبر نوری در اکباتان منتشر کرد حالا خبرهای جدیدی از تلاش های شرکت پیمانکار و البته دوستان «واسطه» به گوش رسیده است.

تخفیف عجیب و غریب پیمانکار

در حالیکه پیش از هزینه کابل کشی فیبر نوری برای هر واحد از بلوکهای تحت قرارداد با پیمانکار حدود 960 هزار تومان عنوان شده بود که ساکنین باید طی 24 ماه اقساط چهل هزار تومانی آن را پرداخت می کردند (البته به عنوان هدیه از حجم اینترنت رایگان به میزان 15 گیگا بایتی در ماه نیز برخوردار بودند) به ناگهان اعلام شده است که طی رایزنی های صورت گرفته هزینه کابل کشی فیبر نوری از عدد 960 هزار تومان به 480 هزار تومان! (یعنی نصف) آنهم طی اقساط 10 هزار تومانی در 48 ماه دریافت می شود.

اینکه به یکباره پیمانکار بدون هیچ توضیح منطقی از 50 درصد درخواست مالی خود عقب نشینی می کند و در سوی مقابل حجم اینترنت رایگان اختصاص یافته به مشترکین هم از 15 گیگا بایت درماه به 60 گیگا بایت یعنی 4 برابر افزایش پیدا می کند، سوالهای مهمی است که در پاسخ به آنها از جانب مدیران برخی بلوکها تنها شنیده می شود: «چانه زدیم و مجبور کردیم تخفیف بدهند»!!

در این رابطه تنها باید دو سوال پرسید و آن اینکه چطور چانه زنی ها به یکباره جواب داده است؟ و اصولا چه اصراری هست که حتما فیبر نوری در این مقطع زمانی در اکباتان اجرایی شود؟

کاربری فیبر نوری، همه جا به غیر از مشترکان خانگی

یکی از کارشناسان ارشد مخابرات در گرایش «زیر ساخت و شبکه» در گفت و گو با 4 اکباتان مهمترین موارد استفاده فیبر نوری در شرایط امروز کشور را به شرح زیر عنوان کرد:

  1. پردازش وسیع ارتباطات و اطلاعات در شبکه های حساس مانند دیتاسنترها
  2. سیگنال رسانی به ایستگاه های تلفن همراه و فرستنده های رادیویی و تلویزیونی   
  3. ارائه و انتقال اطلاعات هوانوردی FID
  4. ایجاد شبکه های کنترل و نظارت تصویری در سطح شهرها و مسیرهای مواصلاتی
  5. انتقال اطلاعات و ارتباطات در مراکز دیسپاچینگ برق، آب و گاز
  6. ایجاد و توسعه شبکه های تلویزیون کابلی و خصوصی
  7. ایجاد و توسعه دسترسی به اینترنت برای کاربران تجاری، اداری و دانشگاهی

همانطوری که به خوبی مشخص است کاربری فیبر نوری برای مخاطبان خانگی اصلا تعریف نشده است و حتی همین کارشناس محترم نیز به صراحت اعلام کرد که «این سرویس ها به دلیل پهنای باند وسیع و هزینه های توسعه زیرساخت برای کاربران خانگی و مشترکان کم مصرف مقرون به صرفه نیست.»

حتی با پیگیری های انجام شده مشخص شد که تا کنون در سخنرانی های هیچیک از مدیران «وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات» صحبت از اختصاص فیبر نوری برای مشترکان خانگی صورت نگرفته و تمام تلاش آنها برای ایجاد زیر ساخت در مباحث دولت الکترونیک و تجاری سازی برنامه ریزی شده پیش می رود و شاید در 5 سال آینده اتفاقاتی در حوزه خانگی ها رخ دهد.  

مواظب باشیم دست مردم زیر ساطور نرود!

پس از مرحله کابل کشی فیبر نوری که برخی بلوکها در حال انجام هستند بحث انتقال خطوط تلفن از سیستم فعلی بر روی بستر دیجیتال پیش خواهد آمد و طبعا پس از انتقال داده ها خطوط فعلی تلفن «تخلیه» خواهند شد. باید بسیار مراقب بود چون در آن شرایط دیگر بحث چانه زنی و تخفیف جوابگو نیست و هر آنچه که تعرفه ها حکم کنند محکوم به پرداخت هستیم.

فراموش نکنیم عمده ساکنین اکباتان کارمندان بازنشسته دولتی هستند و برخی از آنها در پرداخت برخی مبالغ جاری و عمرانی در بلوکها با مضیقه هایی روبرو هستند. شاید بد نباشد که حواسمان بیشتر به دخل و خرج مردم معطوف شود.    

منتشر شده در دوشنبه 14 اسفند 1396       کد خبر : 7721
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح