امتیاز ویژه برای استادزاده‌ ها

امتیاز ویژه برای استادزاده ‌ها

دیوان عدالت اداری تاکنون و دست ‌کم در ۸ مورد سهمیه‌های تعلق‌گرفته به فرزندان و همسران اعضای هیأت ‌علمی را «تبعیض‌آمیز» و «در تعارض با قانون اساسی» دانسته ‌است.

به گزارش روزنامه شهروند: سهمیه‌ای غیر شفاف که سال‌هاست یک راز مگو شده و با وجود تمام حاشیه‌ها کمتر سر از رسانه‌ها در آورده است: فرزندان اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه‌ها در صورت کسب نمره‌ای برابر ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبول‌شده می‌توانند به دانشگاه محل تدریس پدر یا مادر خود انتقال پیدا کنند و اگر ۹۲.۵ درصد امتیاز آخرین فرد قبولی یک رشته را هم کسب کرده باشند، امکان تغییر رشته برای آنها وجود خواهد داشت.

سهمیه‌ فرزندان قشر دانشگاهی ایران به همین انتقال و تغییر رشته محدود نمی‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته هیأت‌ امناهای دانشگاه‌های مختلف قوانینی برای رفاه حال فرزندان و همسران مدرسان دانشگاه‌های خود تصویب کرده‌اند که البته در بسیاری از موارد با ورود دیوان عدالت اداری این قوانین مصداقی از «تبعیض ناروا» شناخته و بسیاری از آنها باطل شده است.

دستورالعمل اجرایی درباره تسهیلات فرزندان اعضای هیأت‌علمی مصوبه جلسه ۷۳۵ تاریخ ۹۲/۴/۲۵ و در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دیوان عدالت اداری تا به حال چندین بار این مصوبه را باطل کرده ولی دوباره به تصویب رسیده‌ است؛ بنابراین آنچه هنوز هم درباره تسهیلات فرزندان اعضای ‌هیأت علمی اجرا می شود بر اساس مصوبه سال ٩٢ است.

منتقدان می‌گویند که لحاظ‌کردن سهمیه برای فرزندان کسانی که در بالاترین درجه علمی قرار دارند، حقوق مناسبی دریافت می‌کنند و برای همه موارد ضروری زندگی وام و امتیازهایی به آنها تعلق گرفته، بی‌عدالتی است؛ در این میان اما کسانی هم از این موضوع دفاع می‌کنند.

منتشر شده در سه شنبه 25 دي 1397       کد خبر : 8678
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح