چرا سایت دیوار به سمت فیلتر کشیده می‌شود؟

چرا سایت دیوار به سمت فیلتر کشیده می‌شود؟

چندی است به دلیل افزایش کلاهبرداری‌های رخ داده در سایت دیوار، پلیس فتا خواستار مسدود شدن این سایت شده اما همپای رسیدگی دادسرا به این پرونده، معاون وزیر ارتباطات، راهکاری برای احراز هویت کاربران در این سایت پیشنهاد داد.

پلیس فتا خواستار مسدود سازی دیوار

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ پیش از این سردار علیرضا لطفی؛ رئیس پلیس آگاهی پایتخت هم با بیان اینکه انشار آگهی‌های دروغین با شرایط ایده‌آل و استثنایی یکی از شیوه‌های رایج کلاهبرداری در این سایت‌ها (نظیر دیوار، شیپور و...) است، عنوان کرد: در این شیوه افراد با انتشار آگهی‌های تبلیغاتی مانند فروش خودرو با قیمتی کمتر از قیمت بازار و به قصد اغوای مشتری، گزینه‌هایی نظیر تحویل فوری خودرو، تحویل در مقابل در منزل، پیش فروش اقساطی و غیره را در نظر می‌گیرند.

وی افزود: برخی از شهروندان که آموزش‌های لازم و مناسب را در زمینه استفاده از فضای مجازی و چگونگی فعالیت در سایت‌های تبلیغاتی را ندیده‌اند، طعمه افراد سودجو قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه بدل اندازی از دیگر شیوه‌های بروز این تخلفات است، افزود: با توجه به بستر‌های وقوع جرم در این حوزه، مدیران سایت دیوار نسبت به کنترل این فضا ناتوان ظاهر شدند و از طرفی این موضوع که کدام آگهی سالم و کدام ناسالم است، برای کاربر به صورت واضح مشخص و قابل رویت نیست.

در همین راستا و به نوعی در تکمیل صحبت‌های لطفی، سرهنگ تورج کاظمی؛ رئیس پلیس فتا تهران بزرگ نیز درباره درخواست پلیس فتا مبنی بر مسدودسازی سایت دیوار در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های کشور اظهار کرد: با توجه به تعداد شاکیان و مالباختگان در سایت‌ تبلیغاتی دیوار، پلیس فتا با ارسال نامه‌ای به دادسرای جرایم رایانه‌ای خواستار مسدودسازی این سایت شد.

وی با تأکید بر اینکه خرید و فروش دسته چک، حیوانات کمیاب و تزئینی گران‌قیمت، تبیلغ ماساژور زن برای آقایان و بالعکس از جمله اقداماتی بود که در این سایت انجام می‌شد، گفت: در گذشته اخطار‌هایی مبنی بر افزایش امنیت و حفظ حریم اطلاعات کاربران را به مدیران سایت دیوار ارسال کردیم اما آنها در انجام این امور ناتوان ظاهر شدند.

سرهنگ کاظمی تصریح کرد: درخواست پلیس فتا این است تا زمانیکه کنترل سایت دیوار توسط مدیران آن انجام نشود، این سایت مسدود باقی بماند.

راهکار معاون وزیر برای احراز هویت در دیوار

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه زمزمه‌های فیلتر کردن سایت دیوار از چند ماه قبل از سوی پلیس و مقامات قضایی مطرح شد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نسبت به برخورد سلبی واکنش نشان داد.

امیر ناظمی با تأکید بر اینکه نباید نخستین چیزی که به ذهن مسئولان خطور می‌کند «دستور فیلترینگ» باشد، درباره راهکار احراز هویت کاربران در این سایت پیشنهادی را داد و گفت: می‌شود افرادی که قصد دارند اجناس با ارزش بالایی مثلا پنج میلیون تومان را در این سایت به فروش برسانند، ملزم شوند که هویت خودشان را از طریق کارت ملی اعلام کنند؛ از طرف دیگر سایت دیوار نیز بتواند با کمک سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایران) هویت فرد را احراز کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: شیوه کار به این صورت است که فروشنده از طریق سایت دیوار، کد ملی خود را به سامانه شاهکار اعلام می‌کند؛ پس از چند دقیقه یک کد چند رقمی به شماره موبایل آن فرد و هم‌زمان برای دیوار ارسال می‌شود؛ زمانیکه او این کد را در سامانه وارد می‌کند، دیوار می‌تواند چک کند که این کد با کدی که همزمان برای او ارسال شده هم‌خوانی دارد یا خیر.

برخورد دوگانه در برخورد با سایت‌های ایرانی و خارجی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین در لابه‌لای صحبت‌های خود گفت: زمانی که این اتفاق درباره شرکت‌های خارجی رخ می‌دهد، فیلترشان نمی‌کنیم اما زمانی که یک سرویس و اپلیکیشن ایرانی دچار چنین مشکلاتی می‌شود بلافاصله و راحت، بدون اینکه به پیامدهای آن فکر کنیم خیلی راحت مسئله را رسانه‌ای می‌کنیم و دستور فیلتر آن را می‌دهیم؛ این اقدام برای برندینگ آن تجارت بسیار خطرناک است.

منتشر شده در چهارشنبه 24 بهمن 1397       کد خبر : 8782
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح