قیمت مسکن در اکباتان کاهش دارد، خریدار جلو نمی آید

قیمت مسکن در اکباتان کاهش دارد، خریدار جلو نمی آید

بازار خرید و فروش مسکن در شهرک اکباتان حدود یک ماهی است که بسیار آرام است و از تلاطم های ایام پیش از آن افتاده. در همین رابطه «عقیل فردی» مالک شعبات مسکن «ارتباط» در اکباتان که به گواه بسیاری از فعالان اقتصادی محدوده یکی از دست اندرکاران اصلی این حوزه محسوب می شود، تحلیل های خود را از وضعیت موجود در گفت و گو با سایت خبری اکباتان ارائه داده است که در ادامه آمده است.     

رکود ایجاد شده/ شب عید را اشتباه محاسبه می کنند

حول و حوش یک ماه است که حالت رکود برای بازار مسکن پیش آمده است. یعنی اگر ما بهمن را کنار بگذاریم از نیمه دوم دی ماه بازار با ارائه فایلهای بیشتر رو به رو شد که این مسئله نشان دهنده رکود بعدی بود که در بهمن ماه انتظار آن کشیده می شد و بالاخره این اتفاق هم افتاد.

هر ساله در شهرک اکباتان به جهت اینکه برخی فروشندگانی که به دنبال سودجویی بیشتر هستند برنامه ریزی می کنند که «شب عید» می آیند و ملک خود را برای فروش می گذارند اما در واقع آنها برای انتخاب موعد «شب عید» خود دچار اشکال هستند چون پروسه فروش ملک فرآیندی است با زمانبری یک ماه تا چهل و پنج روز و از زمانی که مبایعه نامه نوشته می شود خریدار زمان حدودا یک ماهه و نیمه نیاز دارد برای جمع آوری، پرداخت و ثبت سند.

مردم عادی و افرادی که به دنبال سود بیشتر هستند فکر می کنند که شب عید یعنی اسفند ماه ولی فروشنده های حرفه ای تر می دانند که باید پرونده فروش ملکشان در بهمن ماه بسته شود. از همین روی رکود مورد اشاره در شهرک اکباتان ناشی از چند پارامتر است که یکی از آنها نزدیک شدن به اسفند ماه و سرعت بیشتر عرضه فایل ها توسط یکی از سری فروشندگانی است که در اصطلاح مرسوم نیاز مبرم به پول دارند اما ملک خود را دیر به بازار عرضه می کنند.

البته باید در کنار این مورد مهم شرایط روز جامعه، مسائل اقتصادی ناشی از تحریم ها و افزایش زیاد قیمت مسکن را هم در نظر بگیریم که قطعا در روند بازار مسکن بسیار موثر هستند.

قیمتها کاهش دارد، خریدار جلو نمی آید

در شرایط فعلی مقاومت صاحبان املاک در اکباتان و بیمه در مقابل پایین آمدن قیمت شکسته است چون در حال حاضر فایلهایی را داریم که با 100 یا 200 میلیون تومان زیر قیمت تعیین شده خود عرضه می شوند اما خریداری حداقل در این مقطع زمانی وجود ندارد.  

صادقانه بگوییم که مردم متوجه هستند که قیمتها بصورت غیر معمول و خارج از عرف بالا رفته است. وقتی توجیه منطقی برای افزایش قیمت وجود نداشته باشد بنابراین مردم قیمت مسکن را در محدوده اکباتان، بیمه و حتی منطقه 5 با سایر مناطق مقایسه می کنند. به همین دلیل فضای افزایش غیر متعارف ملک باعث شده است که بسیاری از افراد وارد این عرصه نشوند.

نوسان گیران مسکن در اکباتان همچنان فعالیت ندارند  

اگر یادتان باشد چندی پیش هم در مصاحبه ای که با «4 اکباتان» داشتم اعلام کردم که «نوسان گیران» بازار مسکن در اکباتان امروز برایشان توجیه منطقی برای فعالیت وجود ندارد. این به دلیل آن است که وقتی قیمت یک واحد مسکونی در اکباتان به حدود 2 میلیارد رسیده و باید توجه داشت که برای هر واسطه در این شرایط یعنی وجود رکود، از زمان خرید تا فروش قطعی چیزی نزدیک به 3 ماه خواب سرمایه بوجود خواهد آمد. پس طبیعی است وقتی یک دلال قرار باشد چند ماه پول خودش را درگیر یک معامله بکند، آنوقت با یک محاسبه ساده حتی در وضعیت فعلی سودهای بانکی بازهم ترجیح می دهد که از حضور در بازار خرید و فروش صرف نظر کند.

دوره خواب یکی دوساله مسکن محتمل است

آینده قابل پیش بینی نیست اما برای بررسی اوضاع بازار مسکن در سال آینده از دو منظر باید به موضوع نگاه کرد. از یک سو عرف معمول همه ساله در بازار و از طرف دیگر شرایط سیاسی، اقتصادی و حتی تحریم ها.

از جنبه عرف بازار معمولا از حدود 15 اسفندماه رفته رفته فعل و انفعال بازار مسکن به صفر شدن میل پیدا می کند و این روند تا حول و حوش خرداد ماه ادامه پیدا می کند. باید بپذیریم که در فروردین کشور ما تعطیل است، در اردیبهشت ماه نرخ گذاری ها صورت می گیرد و از حدود خردادماه شروع معاملات سر و سامان می گیرد.

اما امروز شرایط تا حدودی متفاوت است. علاو بر اقتصاد و سیاست، نقدینگی سرگردانی در کشور وجود دارد که گاه به بازار طلا وارد می شود و گاه به بازار ارز و مسکن. به همین دلیل خیلی قاطعانه نمی شود صحبت کرد اما به دلیل اینکه افزایش نرخ را در سال 97 داشته ایم و رکود فعلی هم به طور غیر معمول و حتی زودتر شروع شده است پس می شود صحبت از وضعیتی خاص را برای بازار مسکن به میان آورد. از همین روی حتی در نظر گرفتن خواب یکی دوساله بازار مسکن خیلی دور از ذهن نمی باشد. البته منظور از «خواب بازار» این نیست که اصلا معامله ای صورت نمی گیرد اما دیگر فروشندگان تعیین کننده نیستند و این خریدراران هستند که تصمیم می گیرند کدام ملک در کدام طبقه و با کدام ویژه گی ها را بخرند. کلام ساده تر اینکه «احتمالا سال آینده فرمان دست خریداران خواهد بود.»    

منتشر شده در سه شنبه 30 بهمن 1397       کد خبر : 8804
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح