حشد الشعبی چگونه ایران را اشغال کرده است!؟

حشد الشعبی چگونه ایران را اشغال کرده است!؟

با وقوع سیلاب های اخیر در کشورمان و به ویژه در استان های لرستان و خوزستان، کشورها و سازمان های مختلف بین المللی، با ابراز همدردی با دولت و ملت ایران، کمک های را برای سیل زدگان ایرانی به کشورمان ارسال کردند.

به گزارش تابناک، کشورهای عمان، کویت، پاکستان، چین، ارمنستان، ترکیه، هند، فلسطین، سوریه، لبنان، سویس روسیه، آلمان، اتحادیه اروپا و... از جمله کشورهایی بودند که کمک هایی را برای سیل زدگان ایرانی ارسال کردند یا آمادگی خود برای ارسال کمک هایی با توجه به نیازهای سیل زدگان را اعلام کردند.

از همان ابتدای ارسال کمک ها از سوی کشورهای مختلف، ابتدا جریانی از سوی برخی از رسانه های خارجی و برخی از جریانات داخلی شکل گرفت که ایران با توجه به اینکه کشور فقیری محسوب نمی شود، چه نیازی به این کمک ها دارد؟

منتقدان: ایران چه نیازی به کمک ها دارد؟

همانطور که محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان نیز در توییتر خود نوشت، کمک های خارجی به سیل زدگان و یا مردمان گرفتار در بلایای طبیعی در سراسر جهان و از جمله ایران از سر نیاز نیست، بلکه این کمک ها بخشی از هنجارها و قواعد نانوشته بین المللی است که حس همبستگی در میان ملل مختلف را ارتقا می دهد.

بدون تردید کمک های خارجی به سیل زدگان ایرانی- خواه این کمک ها از سوی اروپا و روسیه و چین باشد و خواه از سوی عراق، فلسطین و پاکستان باشد، تفاوتی را در ماهیت این اقدام خیرخواهانه بین المللی ایجاد نمی کند. کما اینکه در این مواقع، حتی سخت ترین دشمنان نیز حداقل به صورت ظاهری همدردی خود را به طرف مقابل نشان می دهند و کمک هایی را نیز متقبل می شوند.

منتقدان: چرا باید کمک های اعراب را پذیرفت؟

در استدلالی عجیب و شاید باورنکردنی معدودی از افراد و رسانه های داخلی و خارجی، با اتخاذ یک رویکرد دوگانه، ضمن پذیرش کمک های کشورهای اروپایی و آسیایی و موضع گیری مثبت در قبال آن، همچنان منتقد کمک اعراب به سیل زدگان ایرانی شدند که دامنه این انتقادات بیشتر محدود به کشورهای عراق، سوریه و لبنان بوده است. این در حالی است که همین جریان، در برابر سنگ اندازی آمریکا برای ارسال کمک های بین المللی به سیل زدگان ایرانی سکوت کامل اختیار کرده اند!

برخی سلیبریتی: چرا عراقی ها؟

ورود نیرو‌های حشد الشعبی عراق برای کمک به سیل زدگان با واکنش‌هایی همراه بوده است. عده‌ای منتقد ورود نیروی نظامی خارجی به ایران بودند و عده‌ای آن را موضوعی معمولی توصیف کرده‌اند.

شاید عجیب ترین موضع گیری در مورد کمک های خارجی به حملات  برخی سلیبریتی های داخلی علیه کمک های حشدالعشبی عراق به سیل زدگان باشد.

استدلال مخالفان کمک حشدالشعبی به سیل زدگان ایرانی چیست؟

با بررسی دلایل مخالفان حشدالشعبی به سیل زدگان ایرانی، مشاهده خواهیم کرد که بسیاری از مخالفان درک درستی از جایگاه حشدالشعبی در عراق، مناسبات سیاسی و فرهنگی میان دو کشور، روابط تاریخی میان آن ها و شرایط کنونی منطقه ندارند.

نخستین و جالب ترین استدلال: جنگ هشت ساله!

مهناز افشار بازیگر و همسر محمدعلی رامین به عنوان یکی از افرادی بود که در شبکه‌های اجتماعی با یک رویکرد نژادپرستانه و در واکنش به کلیپ منتشر شده از یک جوان خوزستانی در توئیتی نوشته بود «هر وقت یادت نرفت جوانان ما در جنگ با کدوم کشور از دست رفتن اونوقت رگ غیرت این مرد را میفهمی!» این اظهار نظر اعتراض بسیاری از کاربران توییتر را به دنبال داشت و هشتگ «نژادپرست» نباشیم در جواب آن به صورت گسترده ای ایجاد شد.

منتقدان این رویکرد می گویند که بسیاری از کشورها در طول تاریخ با یکدیگر جنگیده اند و مردمان زیادی از آن ها در این جنگ ها کشته شد. به طور مثال باید به آلمان و فرانسه و دشمنی آن ها در دو جنگ جهانی اول و دوم اشاره کرد؛ یا به حمله اتمی آمریکا به ژاپن و نمونه های زیاد دیگری. آیا قرار است دشمنی میان آن ها ادامه یابد؟ آیا آن ها کمک ها به یکدیگر را به خاطر جنگ های گذشته نادیده گرفته اند؟

مسئله دیگر اینکه، اگر عراقی ها با ما جنگیده اند، کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و آمریکا نیز آن ها را تامین مالی کرده اند و سلاح های زیادی را در اختیار حزب بعث قرار داده اند. چرا منتقدان در برابر کمک های این کشورهای تجهیزکننده صدام موضع گیری منفی نمی کنند؟

استدلال دوم: حشدالشعبی یک گروه شبه نظامی است!

یکی دیگر از دلایل منتقدان برای عدم پذیرش کمک های حشدالشعبی این است که آن ها معتقدند حشد یک نیروی شبه نظامی است و بخشی از دولت یا ارتش عراق نیست. به نظر می رسد این استدلال نیز به دلیل عدم اطلاعات دقیق از سوی منتقدان در مورد جایگاه و موقعیت حشدالشعبی در عراق، قابل رد است.

چراکه پارلمان عراق قانون حمایت از نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) را در آذرماه 95 تصویب کرد. با تصویب این قانون، حشد الشعبی به طور رسمی به یک نهاد قانونی تبدیل شد و جزئی از ساختار ارتش عراق به شمار می رود.

طبق این قانون، تشکل حشد الشعبی می‌تواند زیر نظر شورای عالی امنیت ملی عراق به‌طور قانونی فعالیت کند.

سومین و عجیب ترین استدلال: اشغال ایران!!

عجیب ترین استدلال از سوی کسانی مطرح شد که معتقدند حشدالشعبی با ورود به خاک کشورمان، ایران را اشغال کرده است!!

آن ها با اشاره به ماهیت نظامی حشدالشعبی و بدون اشاره به ماهیت مردمی بودن آن، چنین استدلالی را مطرح کرده اند. این در حالی است که فرماندهان حشدالشعبی کسانی هستند که در زمان حمله صدام به ایران، در کنار رزمندگان ایرانی و علیه حزب بعث جنگیده اند.

چند نکته:

نخست: حشد الشعبی یک گروه مردمی در عراق است که با فتوای آیت الله سیستانی شکل گرفت و با توجه به موفقیت ها در مبارزه با داعش و اعاده امنیت و ثبات در عراق وارد ساختار ارتش عراق شد. به همین جهت این گروه یک گروه نظامی است و نه شبه نظامی. لذا این گروه علاوه بر ماهیت نظامی، ماهیتی مردمی دارد.

دوم: حضور حشدالشعبی در مناطق سیل زده خوزستان- با توجه به بافت عربی این مناطق- می تواند حس همبستگی میان دو کشور را دوچندان کند.

سوم: با توجه به کمک های گسترده ایران به حشدالشعبی در تامین امنیت عراق، به نظر می رسد از دیدگاه فرماندهان حشد، کمک های حشد به سیل زدگان ایرانی جبران برخی از کمک های ایران بوده است.

کما اینکه، ابومهدی المهندس که به همراه تعدادی از نیروهای الحشد الشعبی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی به خوزستان سفر کرده است، در اظهاراتی گفت:خیلی خوشحال هستم که امروز در خدمت مردم صبور و مقاوم خوزستان هستم. مردمی که در طول ۴۰ سال گذشته به ما کمک زیادی کردند. ما مدیون زحمت مجاهدان ایرانی و مدافعان حرم هستیم که در جریان مبارزه با داعش و صدام به ما کمک کردند.

منتشر شده در سه شنبه 27 فروردين 1398       کد خبر : 8950
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح