پیش‌ بینی شوکه ‌کننده محققان از ۵ سال آینده زمین

پیش‌ بینی شوکه ‌کننده محققان از ۵ سال آینده زمین

در چند سال اخیر هر وقت سخن از زمین و حفاظت از آن به میان آمده، راهکار‌های کاهش گرمایش زمین هم مطرح و به این مهم اشاره شده است که بحث گرمایش زمین باید مورد توجه جدی همه مردم دنیا قرار بگیرد تا این مشکل به صورت اصولی مدیریت شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، در این بین و در چند روز اخیر، دانشمندان و اقلیم شناسان به یافته‌های جدیدی دست یافته اند که ۱۸۰ درجه با ادعا‌های قبلی‌شان متفاوت است! این دانشمندان هشدار می‌دهند که احتمالا زمین یک «عصر یخبندان کوتاه» در پیش خواهد داشت چراکه با مطالعه روی چرخه‌های خورشیدی پیش‌بینی می‌کنند که فعالیت طبیعی خورشید تا حدود سال ۲۰۲۵ تا ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت که این موضوع موجب بروز عصر یخبندان کوتاه می‌شود که برای یک دهه نیز ادامه خواهد یافت. اما منظور از دوره عصر یخبندان چیست و دانشمندان بر اساس چه تحقیقاتی به این نتیجه دست یافته اند؟

۳۷۰ سال پیش هم این اتفاق افتاده است!

پروفسور زارکووا و همکارانش از دانشگاه Northumbria طی بررسی‌های خود که چند روز پیش نتایج آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند، دریافته‌اند که از سال ۲۰۲۵ کره زمین به دلیل کاهش ۶۰ درصدی فعالیت‌های خورشیدی، وارد دوره یخبندان خواهد شد. این اقلیم‌شناس معتقد است که در این دوره بارش‌ها بیشتر به شکل برف خواهند بود. زارکووا و همکارانش مدل خود را با استفاده از تکنیکی به نام تحلیل مؤلفه‌های اصلی به وسیله مشاهدات میدان مغناطیسی از رصدخانه Wilcox Solar در کالیفرنیا به دست آورده‌اند که دارای دقت ۹۷ درصدی است. آن‌ها سه‌چرخه خورشیدی باارزش فعالیت‌های میدان مغناطیسی را بررسی کردند که سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ را پوشش می‌دهند. این گروه از پژوهشگران معتقد هستند که این وضعیت آخرین بار حداقل در ۳۷۰ سال پیش مشاهده شده است.

خورشید طی ۳۰ سال آینده تاریک خواهد شد

تقریبا دو ماه پیش بود که DailyMail هم در گزارش مفصلی به این موضوع پرداخت و خیلی شفاف درباره دلایل این اتفاق، نکاتی را مطرح کرد. طبق آن گزارش، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد طی ۳۰ سال آینده خورشید تاریک خواهد شد و بشر را در شرایطی شبیه به عصر یخبندان کوچکی قرار خواهد داد. دانشمندان که راهی پیدا کرده‌اند تا چرخه ۱۱ ساله خورشید را ردیابی کنند، ادعا می‌کنند در دوره خورشیدی ۱۱ ساله بعدی خورشید به سردترین دمای خود خواهد رسید. خورشید طی یک چرخه ۱۱ ساله، شبیه به ضربان قلب حرکت می‌کند که شامل دوره‌های حداکثر انرژی خورشیدی و حداقل انرژی خورشیدی می‌شود. محققان این تحقیق ادعا می‌کنند که می‌دانند دوره حداقل انرژی خورشیدی بعدی کی اتفاق می‌افتد و می‌گویند که تا سال ۲۰۵۰ خورشید به شدت سرد خواهد شد. دانشمندان این دوره یخبندان را «دوره حداقل بزرگ» نامیده‌اند و معتقدند که می‌تواند شبیه دوره یخبندانی باشد که در اواسط قرن هفدهم در اروپا اتفاق افتاد. در این دوره که «کمینه ماندر» نام داشت، درجه حرارت هوا چنان پایین بود که رودخانه تامز کاملا یخ بست. علاوه بر این، دریای بالتیک به اندازه‌ای یخ بسته بود که ارتش سوئد در سال ۱۶۵۸ با عبور از روی این یخ‌ها توانست به دانمارک حمله کند. دانشمندان اظهار کردند که شرایط در آن دوره شبیه به عصر یخبندان کوچک بود.

این عصر یخبندان وخیم‌ تر از گذشته خواهد بود

دن لوبین، فیزیکدان و سرپرست ارشد این مطالعه، کمینه ماندر را آنالیز کرده است و ادعا می‌کند که دوره یخبندان بعدی وخیم‌تر از آن چه در قرن هفدهم میلادی اتفاق افتاد، خواهد بود. خورشید سردتر از میزانی خواهد شد که در دوره حداقل انرژی خورشیدی شاهد آن هستیم. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که دوره حداقل بزرگ در آینده نزدیکی رخ خواهد داد چراکه الگوی لکه‌های خورشیدی در چرخه‌های خورشیدی اخیر شبیه به رویداد‌های حداقل انرژی خورشیدی قبلی است. وقتی که خورشید در دوره حداکثر انرژی خورشیدی قرار دارد، به دلیل شدت طول موج‌های ماورای بنفش، همجوشی هسته‌ای در مرکز خورشید حلقه‌های مغناطیسی بیشتری در سطح ایجاد می‌کند، اما وقتی که خورشید در دوره حداقل انرژی خورشیدی قرار دارد، نیروی مغناطیسی آن کاهش می‌یابد بنابراین نقاط خورشیدی کمتری تشکیل می‌شود و اشعه‌های ماورای بنفش کمتری به سطح آن راه پیدا می‌کنند؛ بنابراین سطح خورشید واضح‌تر است و سردتر می‌شود. اطلاعات جمع‌آوری شده طی ۲۰ سال گذشته، میزان سرد شدن خورشید در دوره حداقل بزرگ را نشان می‌دهد. به گفته دانشمندان، طی این دوره خورشید ۷ درصد سردتر از کمترین میزان دما در چرخه ۱۱ ساله خود می‌شود.

وقتی که منتظر گرم شدن ۲ درجه‌ای زمین بودیم!

این اظهارات در حالی است که تا چند وقت پیش دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند که تا پایان قرن حاضر دمای زمین افزایش بیش از ۲ درجه‌ای را تجربه خواهد کرد. در این بین بعضی اقلیم‌شناسان معتقدند که عصر یخبندان کوچک ممکن است آن تغییری باشد که سیاره ما به آن نیاز دارد.

منتشر شده در شنبه 14 ارديبهشت 1398       کد خبر : 9014
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح