در آینه تاریخ معاصر/ پوزش رهبر چين به خاطر سفر به ایران در اوج انقلاب اسلامی

در آینه تاریخ معاصر/ پوزش رهبر چين به خاطر سفر به ایران در اوج انقلاب اسلامی

6 مرداد 1383

آدام ارلي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت 3800 عضو سازمان مجاهدين خلق مستقر در اردوگاه اشرف عراق در موقعيت افراد حفاظت شده قرار گرفته اند. وي گفت اين اقدام به اين افراد، حقوقي تحت كنوانسيون ژنو مي دهد.

6 مرداد 1383

40 مغازه در جريان يك حريق مدهش در بخش قديمي بازار تهران به خاكستر تبديل شد و 10 ميليارد ريال خسارت به بار آورد.

6 مرداد 1373

اسحاق رابين نخست وزير اسرائيل حمله به سفارت رژيم صهيونيستي در آرژانتين را به ايران نسبت داد. در اين انفجار كه چند روز پيش رخ داده بود 54 نفر كشته، 60 نفر ناپديد و 52 نفر زخمي شدند. پس از آن بود كه روابط ايران و آرژانتين رو به تيرگي نهاد.

6 مرداد 1373

وارن كريستوفر وزير خارجه آمريكا در جلسه كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا انفجارهاي مراكز يهوديان در آرژانتين و انگليس را به جمهوري اسلامي ايران نسبت داد و از دولت و ملت ايران به عنوان «ياغي بين المللي» نام برد.

6 مرداد 1368

همه پرسي بازنگري قانون اساسي و نيز انتخابات پنجمين دوره رياست جمهوري در ايران برگزار شد. در اين انتخابات آقاي هاشمي رفسنجاني با 4/16 ميليون رأي به رياست جمهوري برگزيده شد.

6 مرداد 1367

آخرين قواي باقيمانده سازمان مجاهدين خلق در حوالي اسلام آباد غرب زير ضربات هوايي و زميني رزمندگان جمهوري اسلامي در عمليات مرصاد با تلفات سنگين به داخل عراق گريختند.

6 مرداد 1366

امام خميني در پيامي به زائران بيت الله الحرام تأكيد كرد «من به تمام جهانيان با قاطعيت اعلام مي كنم اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دين ما بايستند ما در مقابل همه دنياي آنان خواهيم ايستاد.»

6 مرداد 1362

جزئيات طرح قانوني تأسيس «سازمان حسابرسي» در جلسه امروز مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.

6 مرداد 1360

زلزله شديدي كرمان را لرزاند و حدود 5 هزار نفر را به كام مرگ فرستاد. اين زلزله 7 ريشتر قدرت داشت و در پي وقوع آن سه روز در استان كرمان عزاي عمومي اعلام شد.

6 مرداد 1360

به حكم دادگاه انقلاب اسلامي مركز، محمدرضا سعادتي عضو كادر مركزي سازمان مجاهدين خلق به جرم شركت در ترور شهيد محمد كچويي و استمرار جاسوسي از داخل زندان اعدام شد.

6 مرداد 1359

يك روز پس از مرگ شاه پليس آمريكا 150 ايراني طرفدار جمهوري اسلامي ايران را دستگير و دهها تن ديگر را مضروب كرد.

6 مرداد 1359

یکی از مسئولان سپاه پاسداران شهرستان ایلام گفت عراق روزانه یک میلیون بشکه نفت از چاههای نفتی متعلق به ایران در نوار مرزی ایلام استخراج می‌کند.

6 مرداد 1358

60 نفر از كاركنان و كارمندان راه آهن در ايستگاه رازي واقع در نزديكي مرز ايران و تركيه به وسيله افراد مسلح به گروگان گرفته شدند. گروگانگيران خواستار آزادي كساني بودند كه در خوي بازداشت شده بودند.

6 مرداد 1358

آقاشاهي وزير خارجه پاكستان در ديدار با امام خميني، مراتب پوزش «هواكوفنگ» رهبر جمهوري خلق چين را به خاطر سفرش در اوج انقلاب اسلامي و همزمان با كشتارهاي فجيع شاه ايران تسليم امام خميني كرد.

6 مرداد 1357

صدها دانشجوي ايراني در تظاهرات بزرگي در شهر بمبئي هند، خواستار برچيده شدن بساط سلطنت در ايران و آزادي زندانيان سياسي شدند.

6 مرداد 1356

«لوس آنجلس تايمز» و «واشنگتن پست» دو روزنامه پرتيراژ آمريكا امروز گزارشهاي مبسوطي راجع به چانه زني جيمي كارتر با كنگره سناي آمريكا بر سر فروش هواپيماهاي جاسوسي «آواكس» به ايران را منتشر كردند. كارتر موافق فروش و بسياري از نمايندگان كنگره و سنا مخالفند.

6 مرداد 1355

براساس گزارش ساواك، دستگاههاي اشعه ايكس كه نيروي هوايي ايران از رژيم صهيونيستي خريداري كرده بود، به تهران منتقل شد.

6 مرداد 1354

وحيد افراخته و محسن خاموشي كه در ترور دو آمريكايي و مترجم ايشان دست داشتند در زدوخورد با مأموران ساواك كشته شدند.

6 مرداد 1332

وزير خارجه آمريكا به خبرنگاران گفت: «فعاليت روزافزون حزب كمونيست غيرقانوني توده در ايران و اغماض و چشم پوشي دولت ايران نسبت به اين گونه فعاليتها، نگراني بزرگي براي دولت آمريكا ايجاد كرده است. بي ترديد اين تحولات براي دولت آمريكا موانع بيشتري دربارة كمك به ايران فراهم مي سازد.»

6 مرداد 1328

ملك عبدالله پادشاه وقت اردن در رأس هيأتي از مقامات اين كشور وارد تهران شد. اين اولين سفر پادشاه اردن به ايران بود.

6 مرداد 1328

دوره پانزدهم مجلس شوراي ملي كه در 25 تير 1326 افتتاح شده بود، به كار خود خاتمه داد.

6 مرداد 1326

پانزدهمين دوره مجلس شوراي ملي كه روز 25 تير افتتاح شده بود رسميت يافت و كار خود را آغاز كرد.

6 مرداد 1322

تحصيل و آموزش و پرورش كودكان و نوجوانان در مدارس كشور، اجباري، مجاني و عمومي شناخته شد.

6 مرداد 1320

دولت شوروي آمادگي خود را براي انجام هرگونه عمليات نظامي در ايران براي واداشن دولت اين كشور به اخراج آلماني‌هاي مقيم به اطلاع مقامات انگليسي رساند.

6 مرداد 1320

وزيرمختار آمريكا در عراق در تلگرافي به وزارت خارجه كشورش نوشت «رئيس ستاد ارتش انگستان امروز به دولت ايران اولتيماتوم داد كه آلماني ها را از ايران اخراج نمايد در غير اين صورت ارتش انگليس آبادان و مناطق نفتخير اطراف آن را اشغال و تهران را بمباران خواهد كرد.

6 مرداد 1302

سر پرسي لورن وزيرمختار انگليس در تهران كه به منظور بررسي علت تبعيد علماي بين النهرين به ايران، رهسپار بغداد شده بود، امروز به تهران بازگشت.

6 مرداد 1302

روزنامه «خورشيد» در اولين شماره خود كه امروز در مشهد منتشر شد، حكومت انگليس را به خاطر اخراج علما و مراجع عراق مورد حمله شديد قرار داد.

6 مرداد 1300

تلاش دولت قوام السلطنه براي دريافت وام و حمايتهاي مالي آمريكا خشم دولتمردان انگلستان را برانگيخت. مسئول امور ايران در وزارت خارجه انگليس از وزير متبوع خود خواست طي تماس با آمريكاييها مانع اعطاي اين كمكها شوند.

6 مرداد 1297

قواي نظامي انگليس به رشت حمله كردند و پس از زد و خورد شديد، جنگلي‌ها از شهر خارج شده و در جنگلهاي اطراف مستقر شدند.

6 مرداد 1285

جمعي از نظاميان در جريان مهاجرت علماي تهران به قم و اجتماع متحصنين در سفارت انگليس، به مردم پيوستند.

 

منبع: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

منتشر شده در يكشنبه 6 مرداد 1398       کد خبر : 9222
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح