«پولهای پنهان» در پروژه حمایت از نویسندگان جوان اکباتان

«پولهای پنهان» در پروژه حمایت از نویسندگان جوان اکباتان

تقریبا 3 سالی می شود که هر از چندگاهی مکانهایی در شهرک اکباتان و کوی بیمه میزبان یک مراسم رونمایی هستند که در آنها چند عنوان کتاب که توسط نویسندگان جوان یا نوجوان تألیف شده است، در معرض دید مدعوین قرار می گیرد.

به گزارش سایت خبری اکباتان، چندی پیش مطلبی در یکی از خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شد مبنی بر حمایت یکی از شرکت های بزرگ کشور از یکی از همین مراسم های رونمایی کتاب در اکباتان و طبیعی بود که پس از پررنگ شدن حضور این شرکت پیگیری هایی برای اطلاع از نحوه عملکرد دست اندرکاران این مراسم و حتی خروجی اقدامات آنها صورت گیرد که البته در عمل خیلی نتایج روشنی بدست نیامد و در عوض تناقضات عجیبی نیز آشکار شدند که در ادامه به آنها اشاره شده است.   

بر طبق آنچه که تعدادی از خبرگزاری ها منتشر نموده اند (اینجا را بخوانید) یکی از شورایاران سابق اکباتان خود را «رئیس شورای محله شهرک اکباتان» که احتمالا منظور همان شورایاری بوده، معرفی کرده و در همین زمینه از رونمایی از 41 عنوان کتاب جدید در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب در ایام دهه فجر خبر داده است. در این خصوص فردی که به اشتباه به عنوان رئیس شورای محله اکباتان معرفی شده اساسا اطلاع خود را از انتشار چنین موضوعی کتمان و اعلام کرد به طور کل از درج چنین مطلبی بی خبر بوده و نمی داند چه کسی آنها را گفته یا نوشته!! وی حتی در خصوص منابع مالی انتشار 41 عنوان کتاب نیز هیچ پاسخ واضحی ارائه نکرد.

مورد دوم به شکل حضور شرکت «ایران کیش» به عنوان حامی مراسم برمی گردد چون در تیتر این «خبر- آگهی» از حمایت این مجموعه از همایش مذکور در اکباتان صحبت شده و حتی در سایت رسمی این شرکت نیز آمده است: «... ایران کیش نیز در چارچوب عمل به مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی خود در برگزاری و اجرای این مراسم به عنوان حامی حضور داشت».

اما با تمام این اوصاف و ذکر صریح عبارت «اجرای این مراسم» که در سایت شرکت مذکور آمده است یکی از نفرات حاضر در روابط عمومی ایران کیش در گفت و گو با خبرنگار «4 اکباتان» جنس حمایت از این دست مراسم ها را «معنوی» تلقی کرد و نه پرداخت ریالی. در مورد گفته نماینده محترم روابط عمومی شرکت مذکور این سوال پیش می آید که آیا صرفا حضور معنوی مدیران یک شرکت تجاری می تواند انگیزه ای برای دعوت از سوی برگزار کنندگان تلقی شود؟

همچنین عضو روابط عمومی این شرکت در پاسخ به این پرسش که معیار شما برای حضور در چنین مراسم هایی بر چه اساس است و اینکه «هرکس شما را به جایی دعوت کند تشریف می برید» نیز گفت: «ما در برخی از این مراسم ها که در همان اکباتان و بیمه برگزار شده بود دیده ایم که نمایندگان مجلس هم حاضر هستند و یا در همان مراسم آخر از شهرداری منطقه 5 آمده بودند. پس طبیعی است خیلی سخت نگیریم و حضور داشته باشیم.»

اما در این میان یک پرسش بی پاسخ دیگر نیز وجود دارد و آن پولها و هزینه هایی است که در این مراسم ها صرف می شود و بدون تعارف «پنهان» هستند و هیچکس مسوولیت هزینه کرد آنها را بر عهده نمی گیرد. تنها یک نمونه از این پولها را می توان هزینه درج «خبر – آگهی» یا رپرتاژ در تعدادی از سایتها و خبرگزاری رسمی کشور دانست که افراد مطلع به خوبی آگاهند که این کار اصلا ارزان نیست و جالب اینکه یکی از همین خبرگزاری ها هم در پایان مطلب خود به صراحت نوشته است این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.»

در رابطه با هزینه های صورت گرفته در مراسم های اینچنینی تا لحظه تنظیم خبر هیچ کس مسوولیت آنها را قبول نکرد و حتی «سعید رهنما» که به اسم دبیر همایش نامش در تمام خبرگزاری هایی که این خبر را درج کرده اند عنوان شده، اساسا خود را نسبت به مبلغ هزینه شده برای برگزاری چنین مراسم هایی بی اطلاع دانست.

در پایان لازم به ذکر است که هیچکس مخالف انجام فعالیت های فرهنگی نیست چون اصولا مخالفت با این دست کارها نمادی از نادانی و نا آگاهی محسوب می شود اما به کار گیری قدری شفافیت نیز خیلی بد نیست چون بالاخره خوب است که معلوم شود برای یک کار فرهنگی چه گردش مالی صورت گرفته است.

منتشر شده در يكشنبه 10 آذر 1398       کد خبر : 9523
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح