توضیحات بی پرده شهردار منطقه 5 در خصوص اتفاقات بیمارستان صارم

توضیحات بی پرده شهردار منطقه 5 در خصوص اتفاقات بیمارستان صارم

برای نخستین بار از زمان وقوع اتفاقات اخیر بیمارستان صارم واقع در شهرک اکباتان، فرصتی دست داد تا عصر روز گذشته (دوشنبه) توضیحات مهندس فریدون حیدری شهردار منطقه 5 شهر تهران پیرامون دلایل و علل بروز یک سری رخدادها در خصوص این مجموعه درمانی در یک رسانه رسمی منتشر شود.

خوشبختانه پرسشهای گفت و گوی اختصاصی «4 اکباتان» همگی با پاسخهای کامل آقای شهردار مواجه شدند و در مقابل  نیز تلاش شده است حق مطلب در بحث انتقال صحیح نظرات ایشان ادا شود.

روایت شهردار منطقه 5 در مورد اتفافات پیرامون بیمارستان صارم چیست؟   

در رابطه با بیمارستان صارم باید به سادگی بگویم که یک ساختمان در حال تخلف است و بدون اجازه و بدون احترام به قوانین شهر و شهرداری مشغول تخلف می باشد و ساخت و ساز غیر مجاز انجام می دهد. در این باره هم هیچگونه مجوزی از شهرداری نگرفته است. ما شاید تعداد زیادی یعنی فکر کنم بیش از 11 مورد اخطار برای ساختمان صادر کرده ایم و به آنها اخطار دادیم و به احترام بیمارستان سعی کردیم اخلالی در کار و روند درمانی بیمارستان ایجاد نشود اما هر چه تذکر دادیم اصلا توجهی نکردند.

تخلفی که می فرمایید در چه بخشهایی صورت گرفته است؟

در قسمت های مختلف ساخت و ساز صورت گرفته است. هم در طبقات بالا ساخت و ساز انجام شده هم در حیاط غربی و حتی محوطه جنوبی. اگر همین الان از درب غربی تا محوطه جنوبی بیمارستان را نگاه کنید می بینید که کلی مصالح، ضایعات و نخاله های ساختمانی وجود دارد.

در همان محوطه جنوبی البته یک خورده جلوتر هم مشغول ساختن اسکلت هستند. اما به هر حال چون بیمارستان هست واقعا نمی خواهیم برخوردی انجام دهیم که خدای نکرده بهانه ای شود برای اینکه اصل قضیه زیر سوال برود و به فرع آن پرداخته شود. مثل همین کارهایی که در حال حاضر مشغول انجام آن هستند. ما طبق قانون باید از ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری کنیم و تذکرات را هم داده ایم اما در آخر متأسفانه اهمیتی داده نشده و تازه به قانون «ریشخند» هم زدند که برای ما هم جای تعجب داشت که یک پزشک و یک رئیس بیمارستان اینقدر نسبت به مسائل قانونی بی توجه باشد!

به همین دلیل طی چند روز گذشته چون به ما اجازه ورود نمی دادند از طریق مجتمع قضایی رأی لازم دریافت و به داخل رفتیم و از ادامه کار ممانعت کردیم و البته کارشناسان ما برداشت های تخصصی خود را هم انجام دادند تا موارد بدست آمده منعکس شود به کمیسیون ماده 100 که در نهایت دستور «جمع آوری و رفع سازه های غیر مجاز» دریافت گردد. در اینجا هم اعلام می کنم که با مراجع قضایی هماهنگی هایی صورت گرفته است که در صورت تداوم اقدامات غیرقانونی برخوردهای دیگری در راه خواهد بود. 

مدیران بیمارستان مدعی هستند که مکاتبات زیادی با شهرداری داشته اند برای اینکه کار در یک روال قانونی پیش برود اما پاسخی به مکاتبات آنها صورت نگرفته است.

اصلا چنین چیزی نبوده است، به طور کل مکاتبات لازم نداشته چون باید می آمدند و مجوز قانونی دریافت می کردند فقط همین. طبق روال قانونی باید می آمدند در قسمت شهرسازی و اسناد و مدارک خود را ارائه می دادند و مهندس ناظری را معرفی می کردند و نقشه ها را می بردند دفاتر خدمات الکترونیک ثبت می کردند. بعد از اینها هم می آمدند شهرسازی بر اساس تغییراتی که می خواستند ایجاد کنند مجوز می گرفتند و برای نظارت هم یک مهندس مورد تأیید سازمان نظام مهندسی معرفی می کردند که گزارش کارهای صورت گرفته را به شهرداری اعلام کند. این روال عینا روندی است که بقیه ساختمانهای سطح شهر هم از آن تبعیت می کنند و این بیمارستان هم باید همین کار را انجام می داد چون فردا خدای نکرده اگر یک بخشی از این ساختمان فرو بریزد چه کسی می خواهد پاسخگو باشد؟ 

بدون تعارف فکر نمی کنید در دوره های مدیریتی پیش از حضور شما اهمال کاری هایی صورت گرفته که کار بیمارستان صارم به اینجا کشیده شده است؟ و اگر در گذشته قدری نظارت و پیگیری بیشتری اتفاق می افتاد شاید امروز وضعیت فعلی را شاهد نبودیم.   

ببینید می خواهم پاسخ شما را به این صورت بدهم که شهرداری در کنار مردم زندگی می کند و سعی می کند حقوق مردم را تأمین کند. تمام تلاش خود را هم به کار می گیرد که به ارگانها، نهادها و سازمانهایی که به مردم خدمت می کنند مانند بیمارستانها، درمانگاهها و مراکز آموزشی و ... مشاوره، راهنمایی و حتی کمک هم بشود چون معتقدیم نباید در کار مجموعه های خدمتگزار مردم وقفه ای بوجود بیاید. این حسی که خدمت شما می گویم از گذشته بوده همانطور که امروز خود من مکاتبات بسیاری انجام دادم و به دفعات تذکرات لازم را هم داده ام. ما معتقدیم که جاهایی مثل بیمارستان الگوی جامعه هستند و مجموعه پزشکان قشر خدمتگزاری در بین مردم شناخته می شوند، بنا براین سعی می کنیم احترام لازم را برای این جایگاه در نظر بگیریم همانطور که برای همه مردم احترام قائل هستیم.

در مورد بیمارستان صارم هم همین نگاه وجود داشته و دارد. مثلا یکبار به ما گفتند تغییراتی که انجام می دهیم طبق بخشنامه های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و در جهت رفع معایب و لحاظ کردن استانداردهایی است که به ما ابلاغ می شود. ما هم متقابلا اعلام کردیم که بیایید نقشه بدهید تا ببینیم چه کار می خواهید بکنید و به چه شکلی قرار است موارد اجرایی شود و حتی سعی هم می کردیم که هدایت لازم را انجام دهیم. ما اینگونه با درخواست آنها برخورد کردیم اما یک دفعه دیدیم ستونها را کار گذاشتند و مواردی خارج از بحث استاندارسازی در حال انجام است. متأسفانه بعد از شروع  فعالیت هایشان به رغم تذکراتی که به دفعات ابلاغ شد گوش شنوایی وجود نداشت و مجبور شدیم طبق وظیفه قانونی که داریم جلوگیری از کار را در دستور کار قرار دهیم.

به رغم توضیحات مبسوطی که شما می فرمایید این فرآیند در یکی از روزنامه های کشور به یک شکل دیگر منعکس شد که مقداری با گفته های شما تناقض دارد. این مورد را قبول دارید؟

بله متأسفانه همین اتفاق صورت گرفت و این پرسش را بوجود آورد که روزنامه ای که به صورت مستقل فعالیت می کند این اخبار و اطلاعات را از کجا دریافت کرده؟ و به همین دلیل ما مجبور شدیم به دلیل نشر اکاذیب و جوسازی هایی که صورت گرفته از طریق حقوقی پیگیری هایی را انجام دهیم. در اینجا راحت می گویم که انتظار نداشتیم این همه احترام و عزت در نهایت با چنین برخوردی مواجه شود و یا خروجی آن باشد!

در نهایت فکر می کنید سرانجام این اتفاقات چه خواهد بود؟

من خودم به عنوان کسی که در منطقه 5 مسوولیتی دارد تا آخر کار آنهم به صورت قانونی خواهم ایستاد تا تخلفات برطرف و به قانون احترام گذاشته شود. اگر ما در جامعه به قانون احترام نگذاریم قطعا هرج و مرج حکمفرما خواهد شد و خدای نکرده اگر در این بین اگر کسی هم آسیب ببیند به راحتی جبران پذیر نیست.    

منتشر شده در سه شنبه 19 آذر 1398       کد خبر : 9542
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح