«ارکستر فیلارمونیک اکباتان» را چقدر می شود جدی گرفت؟

«ارکستر فیلارمونیک اکباتان» را چقدر می شود جدی گرفت؟

طی هفته های گذشته صحبت هایی در خصوص تشکیل ارکستر فیلارمونیک شهرک اکباتان توسط برخی افراد شنیده می شد و حالا فراخوان محدود ثبت نام نوازندگان اکباتانی زیر نظر شورایاری اکباتان در فضای مجازی صورت گرفته است.

به گزارش «4 اکباتان»، «ارکستر» یا «سازگان» به مجموعه‌ای از نوازندگان و سازهایی که باهم به اجرای قطعات موسیقی می‌پردازند، اطلاق می‌شود. در برخی از موارد، بعضی از عنوان‌ها برای ارکسترها استفاده می‌شود، که این نام‌ها اشاره‌ای به نوع سازهای به‌ کاررفته یا نقش سازها در این ارکسترها ندارد و این نامگذاری‌ها تنها برای تشخیص ‌دادن ارکسترهای مختلف در یک منطقه یا شهر استفاده می‌شود. در معنای لغوی از «فیلارمونیک» معمولا به عنوان «عاشق موسیقی» استفاده می شود.

در بحث تشکیل ارکستر فیلارمونیک مهمترین مسئله پشتیبانی مالی است. از آنجایی که ساختار این ارکستر ازنظر سازی به‌ صورت ارکستر سمفونیک یا ارکستر بزرگ است باید تعداد زیادی نوازنده چیره دست و خبره در آن حضور داشته باشند و قطعا حضور افراد کاربلد و جلسات تمرینی مداوم نیاز مبرم به حمایت وسیع مادی خواهد داشت که فعلا در شهر تهران شخص یا ارگانی موفق به فعالیت دامنه دار در این زمینه نشده است.

در تمام دنیا ارکسترهای فیلارمونیک معمولاً از سوی انجمن دوستداران موسیقی در هر شهر (انجمن فیلارمونیک) پشتیبانی مالی می‌ شود که در این زمینه می توان به ارکستر فیلارمونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک لندن اشاره کرد.  

سابقه تشکیل ارکستر فیلارمونیک در تهران  

بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۶ فعالیت‌های ارکستر فیلارمونیک تهران شکوفا شد. پس از انقلاب اسلامی ارکستر فیلارمونیک تهران تعطیل شد اما در سال ۱۳۷۸ فعالیت ارکستر فیلارمونیک تهران مجددا از سر گرفته شد. این ارکستر در آغاز، با عضویت ۳۰ نفر از نوازندگان جوان آغاز به کار نمود و در پایانِ فعالیت خود به تعداد ۵۵ نفر نوازنده افزایش یافته بود. این ارکستر البته به علت عدم پشتیبانی‌های مالی لازم در سال ۱۳۸۱ تعطیل و فعالیت مجدد آن موکول به تأمین اعتبارات لازم گردید.

مرداد ماه امسال هم یکی از خبرگزاری های رسمی از «ارکستر فیلارمونیک برج میلاد تهران» رونمایی کرد که با حمایت مستقیم شهردار تهران کار خود را آغاز و حتی از لوریس چکناوارایان به عنوان رهبر میهمان در نخستین اجراهایش سود می برد.

نکته مهمی که در این خصوص این ارکستر باید به آن اشاره کرد اینکه لوریس چکناواریان چند روز مانده به اولین اجرای ارکستر فیلارمونیک برج میلاد در اظهار نظری صریح و بی پرده به یکی از رسانه ها گفته بود که اجرای ارکستر سمفونیک تهران در حد دبستان است. این گفته وی سطح توقعات عمومی را از ارکستری که خود چکناواریان در اجرای افتتاحیه آن به عنوان رهبر میهمان حضور داشت به شدت بالا برد. از سرنوشت این ارکستر هم فعلا اطلاع خاصی در دسترس نیست. 

منتشر شده در دوشنبه 21 بهمن 1398       کد خبر : 9697
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح