آشنایی با هفت خواهران نفتی

آشنایی با هفت خواهران نفتی

دو دهه اول قرن بیستم شاهد کشمکش‌های خونین میان این شرکت‌ها و خصوصا میان شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی بر سر گرفتن امتیازات نفتی بود. اما این شرکت‌ها با پشتیبانی دولت‌های خود، به‌تدریج آموختند که با کنار گذاشتن کشمکش‌ها و با تشکیل کنسرسیوم‌های نفتی، زودتر می‌توانند به نفت برسند و بهتر می‌توانند نفع ببرند.

به گزارش دنیای اقتصاد، هفت خواهران نهایتا در سپتامبر ۱۹۲۸ در آکناکاری اسکاتلند اختلافات را کنار گذاشتند و با تبانی و توافق، اولین کارتل جهانی نفت را تشکیل دادند. البته رقابت در شکلی خفیف تر هرگز کاملا کنار گذاشته نشد و خصوصا میان مجموعه شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی ادامه یافت و دوطرف مترصد فرصت قاپیدن امتیازات از یکدیگر بودند.

معرفی هفت خواهران  

اکسون: نام سابق این شرکت، استاندارد اویل نیوجرسی است که در ایالات متحده امریکا تاسیس شده است. این شرکت در بیش از 80 کشور جهان فعالیت در زمینه های کشف، تصفیه و حمل و نقل نفت دارد، این شرکت در زمینه انرژی هسته یی و نفت مصنوعی از زغال سنگ نیز فعالیت دارد. شرکت اکسون چندین شرکت استرالیایی، کانادایی را زیر پوشش دارد و در نفت آرامکو در عربستان سعودی سهیم است.

رویال داچ شل: این شرکت مرکب است از شرکت های هلندی و انگلیسی که نام شرکت انگلیسی آن، شل ترانسپورت است که اختصاراً به آن شل می گویند. شرکت های هلندی سهیم در این غول نفتی عبارتند از «رویال داچ پترولیوم» و «باتافسه پترولیوم».

گلف اویل: در 1984 شرکت امریکایی شورون بخشی از تاسیسات نفتی گلف را خرید. نام سابق شورون، استاندارد اویل کالیفرنیا (سوکال) است. این شرکت نیز در شرکت نفت عربستان سعودی موسوم به آرامکو شریک است.

تگزاکو: 50 درصد این شرکت متعلق به شرکت کالتکس امریکایی است. این شرکت نیز در عربستان فعالیت دارد و چون در 1984 سرمایه داری به نام «گتی» آن را خریده به نام شرکت گتی معروف شد.

بریتیش پترولیوم: فعالیت این شرکت از شرکت های دیگر بیشتر است و با یک شرکت امریکایی به نام استاندارد اوهایو همکاری دارد و در کانادا و فرانسه پالایشگاه های بزرگ دارد.

موبیل: این شرکت ابتدا به نام استاندارد نیویورک پا به عرصه وجود گذاشت و در 1933 با شرکت امریکایی «واکیوم» ادغام شد و به «سوکونی واکیوم» شهرت یافت و بعداً تحت عنوان «سوکونی موبیل» از آن نام بردند و در حال حاضر به نام موبیل معروف است. این شرکت نیز در شرکت نفت آرامکو عربستان سهم دارد.

شورون: نام سابق آن سوکال بود و در 1926 تاسیس شد و از شرکت های منشعب از شرکت استاندارد اویل کالیفرنیاست.

لازم به یادآوری است که این هفت خواهران با خرید سهام شرکت های دیگر که عضو هفت خواهران هستند به گونه یی به یکدیگر وابسته اند و هر یک از آنها حافظ منافع دیگر شرکت هاست.

منتشر شده در شنبه 20 ارديبهشت 1399       کد خبر : 9940
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح