محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ بر فرار مغزها سرعت می‌بخشد

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: با ادامه‌ی روند اعمال محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ پلت‌فرم‌ها، در آینده نه چندان دور با حذف سرمایه‌هایی بزرگی از کشور روبرو خواهیم شد که تبعات اقتصادی، اجتماعی آن به مراتب بیشتر و بزرگتر از آن چیزی است که در حال حاضر برای تصمیم گیران این حوزه قابل تصور است؛ امروز شاهد فرار مغزها نیستیم و متاسفانه با پدیده فراری دادن مغزها روبرو شده‌ایم.به گزارش4اکباتان داود ادیب پیرامون محدودیت‌های اینترنتی، گفت: به اعتقاد بنده، در شرایط فعلی یکی از راهبردهایی که می‌تواند به جامعه کمک کند، افزایش سطح اعتماد بین دولت و مردم است، متاسفانه این روزها اکثر کسب‌و‌کارها، چه کسب‌و‌کارهای مبتنی بر شبکه‌های مجازی و چه کسب‌و‌کارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شرایط مناسبی ندارند و فعالیت‌های آنها مختل شده است.
 
رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، ادامه داد: کندی اینترنت و فیلتر شدن بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، گریبان بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی را در اکثر کسب‌و‌کارها گرفته است، این موضوع در چند روز پیش هم در نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران که در خصوص بررسی اثرات فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت بر کسب‌وکارهای آنلاین با حضور هیات رئیسه و اعضای کمیسیون، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سندیکای صنعت مخابرات ایران، سازمان نظام صنفی رایانه ای، اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران، انجمن افتا، تشکل های مرتبط با کسب و کارهای مجازی، نمایندگان فدراسیون اتاق بازرگانی ایران و جمعی از نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی، بررسی و قریب به اکثر حاضرین معتقد بودند که با ادامه این طرح، بخش‌های بزرگی از صنعت و اقتصاد کشور، در وهله‌ی اول در حوزه‌ی مهم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و سپس سایر حوزه‌های دیگر به جهت مرتبط بودن صنعت فاوا با سایر صنایع، آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد داشت و تداوم این موضوع تمامی اکوسیستم های اقتصادی، اجتماعی مرتبط را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
 
ادیب، تشریح کرد: امروز ما با القای ترس از نبود فرصت‌های شغلی در کسب‌و‌کارهایی که پیش تر توسط بخش بزرگی از فعالان اقتصادی پایه گذاری شده است، اضطراب و فشارهای غیرمنطقی به جوانان وارد می‌سازیم. بدیهی است که فرار مغزها زاییده کاهش اعتماد در جامعه است و متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که به جای افزایش سطح اعتماد بین دولت و مردم این سطح اعتماد روز به روز کاهش می‌یابد.
 
رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، توضیح داد: طبیعتا توجه به حقوق اولیه هر جامعه‌ای در حوزه کسب‌و‌کار، امرار معاش و حفظ کرامت انسانی آنها می تواند سطح وفاداری آنها را افزایش دهد. شاید تاثیر حذف سرمایه‌های انسانی متخصص و کارامد برای مسوولین مشهود نباشد، ولیکن در آینده نه چندان دور با حذف سرمایه‌هایی بزرگی از کشور روبرو خواهیم شد که تبعات اقتصادی، اجتماعی آن به مراتب بیشتر و بزرگتر از آن چیزی است که در حال حاضر برای تصمیم گیران این حوزه قابل تصور است. امروز شاهد فرار مغزها نیستیم و متاسفانه با پدیده فراری دادن مغزها روبرو شده‌ایم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر سیتنا پیرامون احتمال طبقه بندی سطح دسترسی به اینترنت، گفت: این موضوع در نشست کمیسیون کسب وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران نیز مطرح شده و با انتقاد بسیار زیادی روبرو گردید لذا اینترنت باید به وضع گذشته بازگردد. اسفند سال گذشته وزیر ارتباطات طی مصاحبه ای اعلام نمودند که سرعت‌های نزدیک به یک گیگابیت بر ثانیه را تست کردیم. برنامه اساسی و راهبردی ما راه اندازی شبکه پرسرعت و با کیفیت در کل کشور است و با اجرای این پروژه مردم اینترنت پرسرعت معادل صدبرابر سرعت فعلی اینترنت را تجربه خواهند کرد. خیلی از کسب‌و‌کارها بر اساس این اظهارات امیدوارانه شکل گرفته است.
 
ادیب، بیان کرد: امروزه فناوری به سرعت در حال رشد و تغییر است و ما شاهد فناوری‌ها و نوآوری‌هایی هستیم که پیش تر، غیرقابل تصور بودند. یکی از این نوآوری‌ها همان طور که مطلع هستید متاورس است و طبیعتا می‌دانید که متاورس ترکیبی از چندین عنصر فناوری، از جمله اینترنت، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، ویدئو، پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌های مرتبط و سایر اجزای مورد استفاده است که در آن کاربران در یک جهان مجازی، فعالیت و زندگی  می کنند و خواهند کرد.
 
رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پایان اشاره کرد: ما باید بدانیم که عصر حاضر، مصادف با انقلاب صنعتی پنجم است و متاورس با سرعتی شتابان در حال توسعه است. امروز اینترنت، زیربنای تعامل و همکاری بین انسان و ماشین و به عنوان یکی از زیر سیستم‌های انقلاب صنعتی پنجم قرار گرفته است، جدای از این که دقیقا در زمانی که در آن به سر می بریم زندگی بدون اینترنت چالش‌های فراوانی را خواهد داشت در آینده بسیار نزدیک، اینترنت و در ادبیاتی دیگر  اینترنت اشیا به شدت بر زندگی روزمره ما در بسیاری از حوزه ها، از لوازم پوشیدنی تا سیستم‌های بزرگ صنعتی، بهداشت، سلامت و آموزش چنان تاثیری خواهد گذاشت که بدون آنها تعاملات بشری میسر نخواهد گردید، همین موضوع باعث خواهد شد که شاهد تغیرات بزرگی در ساختار تعاملات بشری، مدل‌های کسب‌و‌کار شویم. به نظر شما در چنین تحولاتی، آیا می شود کاربران را بر اساس نوع نیاز به سطحی از اینترنت طبقه بندی نمود؟
 
انتهای پیام/
 
منبع: سیتنا
منتشر شده در شنبه 7 آبان 1401       کد خبر : 10681
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح