حذف ۲۰۰ قلم کالا از فهرست ارز ترجیحی تاییدشد

گفته می‌شد که اقلام مشمول ارز ترجیحی کاهش قابل توجهی یافته است، این گفته از سوی وزیر کشاورزی تاییدشد

به گزارش 4اکباتان حذف ۲۰۰ قلم کالا از فهرست ارز ترجیحی تایید شد
 
این موضوع از سوی قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نیز تأیید شده است و به‌نظر می‌رسد دولت با وجود تثبیت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شروع به حذف تدریجی اقلام مشمول ارز ترجیحی کرده است.
 
دولت سیزدهم ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی دولت قبل را حذف کرد. اما طولی نکشید که خودش ارز ترجیحی را در نرخ جدید -۲۸۵۰۰ تومان- وارد کار کرد. ارز ترجیحی جدید سیاست بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور بود در راستای تثبیت ارزی برای یک بازه دو ساله خبر دادند.
 
بر این اساس مقرر شد نرخ ارز واردات کالا معادل هر دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تثبیت شود، مدتی بعد رئیس‌کل بانک مرکزی از تأسیس مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد که نرخ تأمین ارز برای کالا‌های واسطه‌ای تولید در این بازار حدود ۳۷۵۰۰ تومان تعیین شد، و در پی آن مقرر شد صرفاً ۲۵ دسته کلی کالا‌های اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی تأمین ارز شوند.
 
پیگیری‌ها نشان می‌دهد در ابتدا حدود ۴۰۰ ردیف تعرفه کالایی مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شده بود و حالا خبر می‌رسد ۲۰۰ قلم کالا از این فهرست خارج شده و تنها ۲۰۰ ردیف کالای اساسی مثل نهاده‌های دامی (ذرت، جو و...) و برخی روغن‌ها مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی هستند.
 
آن‌طور که به نظر می‌رسد ارز ۲۸۵۰۰ فعلا حفظ شده است، اما تعداد اقلامی که مشمول آن می‌شوند آرام آرام در حال کاهش است.
 

انتهای پیام/.

 

منتشر شده در يكشنبه 17 دي 1402       کد خبر : 10963
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح