دخالت آمریکا برای خارج کردن شرکت بزرگ آلمانی از عراق

دخالت آمریکا برای خارج کردن شرکت بزرگ آلمانی از عراق

رسانه های عراقی و آمریکایی می گویند که زیمنس در آستانه عقد قرارداد به ارزش 15 میلیارد دلار با دولت عراق بود، اما در آخرین لحظات دخالت و فشار دولت آمریکا جلوی این قرارداد را گرفت.

به گزارش تابناک و به نقل از روزنامه «فاینانشل تایمز» آمریکا در گزارشی در هشتم اکتبر گذشته نوشته است که دخالت واشنگتن به نفع شرکت بزرگ آمریکایی 'ژنرال الکتریک' باعث شده است که فرصت عقد قرارداد را از زیمنس آلمان بگیرد. در همین راستا روزنامه «المدی» عراق نوشته است که آمریکایی ها به دولت عراق پیام داده اند که 7 هزار نفر از سربازان خود را در جریان سرنگونی رژیم صدام در 2003، از دست نداده اند تا آلمان ها سود آن را ببرند.

این روزنامه به نقل از منابعی در وزارت برق عراق آورده است که دخالت لحظه آخر دولت آمریکا، جلوی عقد قرارداد را با زیمنس آلمان گرفته و واشنگتن خواهان عقد این قرارداد با شرکت ژنرال الکتریک آمریکا شده است. در همین راستا فایننشال تایمز نیز نوشته است که رییس اجرایی بخش انرژی در شرکت ژنرال الکتریک، طرح راهبردی خود را برای حل مشکل برق عراق با استفاده از فناوری های جدید تقدیم دولت عراق کرده است. این طرح به دنبال طرحی ارائه شده است که پیش از این زیمنس تحت عنوان «برنامه راهبردی حل مشکل برق عراق» در اختیار بغداد قرار داده بود.

رسانه های منطقه ای و بین المللی گفته اند که با توجه به دخالت دولت آمریکا در منع قرارداد با شرکت زیمنس، شاید این شرکت آلمانی ناچار شود که شرکت ژنرال الکتریک را در قرارداد خود مشارکت دهد. این درحالیست که عموما در عراق ذهنیت منفی درباره ژنرال الکتریک وجود دارد و عموم افکار عمومی این کشور خواهان قرارداد با شرکت زیمنس هستند و در شبکه های اجتماعی برخی کاربران عراقی از دولت عراق خواسته اند که با زیمنس همکاری کند. موفقیت اخیر زیمنس در کشور مصر در تامین مایحتاج برق این کشور عربی، یکی از علل اصلی این نگاه مثبت عراقی ها به این شرکت آلمانی است به ویژه این که آلمان در اشغال عراق در 2003 شرکت نکرده است.

منتشر شده در شنبه 28 مهر 1397       کد خبر : 8397
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح