توضیح یک مقام فنی از چرایی کامل نبودن سیستم ایمنی در فودکورت مگامال

توضیح یک مقام فنی از چرایی کامل نبودن سیستم ایمنی در فودکورت مگامال

یک مقام فنی مطلع در مگامال پس از خبری که در هفته گذشته با عنوان «تأکید پیمانکار مگامال برای راه اندازی سیستم اعلام حریق» (اینجا را بخوانید) منتشر شد، جزئیاتی مهم از چرایی عدم وجود سیستم اعلام و اطفاء حریق را در اختیار 4 اکباتان قرار دارد.   

به گزارش سایت خبری اکباتان، هفته گذشته بعد از اینکه مدیر عامل مگامال حاضر به پاسخ گویی در مورد اینکه چرا قبل از راه اندازی کامل سیستم اعلام و اطفاء حریق درصدد افتتاح فود کورت (صحن غذا) می باشد؟! فراخوانی مبنی بر در اختیار گذاردن اطلاع تکمیلی در 4 اکباتان منتشر شد که خوشبختانه یک مقام فنی به شرط فاش نشدن نامش مواردی را در این زمینه بازگو نموده است.   

وی در ابتدا در توضیح چرایی نبود سیستم اعلام و اطفاء حریق گفت: «ابتدا لازم است بدانید که کل پروژه مگامال دارای سه بخش فنی می باشد که ما در اصطلاح به آنها «موتورخانه» می گوییم. هر کدام از این موتورخانه ها یک قسمتی از مجموعه مگامال را پشتیبانی می کنند و البته مسائلی همچون هشدار و اطفاء حریق نیز در داخل همین موتورخانه ها گنجانده شده است. اولین موتورخانه برای قسمت هایپر مارکت مگامال است که همانطور که اشاره شد علاوه بر مسائل فنی دارای سیستم اعلام و اطفاء حریق جداگانه برای همان بخش می باشد و مشکلی ندارد. مابقی فضای فعلی موجود در پروژه مگامال و حتی فودکورت که قرار است به زودی راه اندازی شود زیر نظر موتورخانه شماره 2 اداره می شوند و طبق طراحی هایی که از روز نخست صورت گرفته قرار بر این شده که مباحث ایمنی و آتش نشانی موتورخانه های شماره 2 و 3 در یک فضای متمرکز و آنهم به موتورخانه شماره 3 واگذار شود. اما در شرایط فعلی چون هنوز موتورخانه شماره 3 که مختص پشتیبانی فازهای بعدی پروژه مگامال است راه اندازی نشده پس موتورخانه دوم هم از سیستم «کامل» اعلام و اطفاء حریق برخوردار نیست.»  

فرد مذکور در ادامه و در پاسخ به این پرسش که پس چگونه قسمت سالنهای سینما در مگامال توانست تأییدیه آتش نشانی را به رغم کامل نبودن سیستم ایمنی در موتورخانه شماره 2 دریافت کند هم اذعان کرد: «دقیقا برای سالنهای سینما هم همین مشکل وجود داشت و کار افتتاح چند وقتی به تعویق افتاد. اما در آنجا به علت اینکه سالنها در طبقه آخر مگامال و به عبارتی یک گوشه ای از سازه قرار داشتند امکان ایجاد سیستم اعلام حریق اختصاصی وجود داشت و به همین دلیل منبع آب را روی سقف سالنهای سینما گذاشتند اما محل فودکورت یک گوشه ای از سازه نیست و دور و برش ساخته شده است.»

 اما پرسش بعدی مبلغ هزینه ای بود که برای سیستم ایمنی سالنهای سینما صورت گرفته بود که وی گفت: «رقم دقیق را به خاطر ندارم اما با قیمت دلار آن زمان زیر یک میلیارد تومان هزینه شد که البته این هزینه را در آن مقطع خود پیمانکار متقبل شد تا تأییدیه آتش نشانی دریافت شود و در ادامه با مجموعه مگامال تصفیه حساب انجام پذیرد.»

همانطور که از صحبت های این شخص برمی آید سیستم فنی مگامال در شرایط فعلی اجازه اجرای یک سری از پیش نیازها را نمی دهد اما باید توجه داشت که در سالنهای سینما قطعا از استفاده از گاز محدودتر و تنها برای برخی غرفه های فروش اغذیه سبک اولویت داشت اما در فودکورت به دلیل آشپزی و تهیه مداوم غذا گاز و آتش مبنای اصلی کار محسوب می شود و بدون تعارف «پر ریسک ترین» بخش مگامال در مسائل ایمنی محسوب می شود.

در همین زمینه جا دارد مدیران شرکت نگین در این خصوص پیگیری بیشتری را مبذول نموده و کار را به اما و اگرها نسپارند. فراموش نکنیم که پلاسکو از یک سهل انگاری کوچک آغاز و در انتها به یک حسرت ملی تبدیل شد، حسرت بزرگ برای جان باختگان و البته آتش نشانان فداکار.     

تذکر مهم: یکی از سهامداران پروژه مگامال نیز که دارای تجربیات فنی فراوانی می باشند قرار بود در این خصوص صحبت هایی را مطرح کند که بنا به توصیه های صورت گرفته، وی از انجام این کار منصرف شد.

منتشر شده در شنبه 28 مهر 1397       کد خبر : 8398
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح