رسوایی بزرگ مارک زاکر­برگ و FaceBook

مارک زاکر­برگ بنیانگذار، مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی فیس‌بوک، در رابطه با استفاده از اطلاعات شخصی میلیون­‌ها کاربر فیس‌بوک، توسط یک شرکت مشاوره سیاسی به کمیته پارلمانی بریتانیا فرا خوانده شد تا به پرسش‌هایی پاسخ دهد.

رسوایی فیس‌بوک و مارک زاکربرگ

به گزارش سایت خبری تحلیلی 4 اکباتان مشخص شده که کمبریج آنالیتیکا Cambridge Analytica (یک شرکت سهامی خاص که با ترکیب داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها در فرایندهای انتخاباتی و سیاسی، خدماتی مربوط به ارتباطات راهبردی ارائه می‌دهد.) با به دست آوردن جزئیات حساب کاربری بیش از پنجاه میلیون کاربر ­فیس‌بوک و استفاده از این اطلاعات در مبارزات انتخابی سال 2016 به نفع دونالد ترامپ، تاثیر بسزایی در نتیجه و روند انتخابات گذاشته است. اولین واکنش زاکربرگ نسبت به این افتضاح این بود:

"اعتماد کاربران فیس‌بوک که انتظار داشتند داده‌هایشان محفوظ بماند لطمه خورده؛ اما من مسئولیت تمام اتفاقاتی که در این شبکه اجتماعی می­افتد را به دوش میکشم."

 پس از گذشت دو روز از اظهارات زاکربرگ، یک کمیته پارلمان بریتانیا از او خواست تا در برابر این کمیته ظاهر شده و درباره مورد استفاده قرار گرفتن اطلاعات شخصی افراد توسط شرکت کمبریج آنالیتیکا توضیح دهد. مارک زاکربرگ مدیر­عامل فیس‌بوک، چندین ساعت به سوالات ده‌ها تن از سناتور­های ایالات متحده اعم از نمایندگان کمیته قضایی و کمیته بازرگانی سنای آمریکا، در مورد مبانی فناوری‌های تبلیغاتی پاسخ داد. هدف از تشکیل این جلسه بررسی احتمال «نقض قوانین حفظ حریم خصوصی» توسط فیس‌بوک بود.

در این جلسات پرسش‌هایی از زاکربرگ پرسیده شد؛ هنگام تماشای ویدیوی منتشر شده از این جلسه می‌توان تردید در پاسخ‌گویی به سوالات و همچنین تنش را در زبان بدن وی متوجه شد. وی به پرسشی با این مضمون که «در چه سال یا ماهی متوجه قضیه­ی کمبریج آنالیتیکا شدید؟» با تردید پاسخ داد: "من ... من زمان دقیق‌ش را نمی‌دانم. اما احتمالا همان وقتی که عمومی شد فهمیدم (مارس 2018) " و بلافاصله اضافه کرد: "شاید هم دارم اشتباه می‌کنم و آن موقع نبوده است."

مارک زاکر­برگ، نسبت به افشای اطلاعات کاربران که یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های اطلاعات مرتبط با کمپانی اوست و تاثیرات مخربی که روی انتخابات 2016 گذاشته گفت: "بعد از اینکه متوجه شدیم، در موردش صحبت کردیم." و از ادامه‌ی توضیح سر باز کرد.

در این جلسه مشخص شد که او اطلاعات را راستی آزمایی نمی‌کند و تلاشی برای حذف محتوای دروغین نکرده است. او در این رابطه گفت: "من فکر می‌کنم دروغ گفتن خیلی بد است! خصوصا اگر دارید یک تبلیغی منتشر می‌کنید. ما تلاش می‌کنیم رای دهندگان یا مردم دروغ­ها را نبینند."

زاکربرگ در جواب شخصی که پرسید آیا شما محتوای دروغ و اشتباه را حذف می‌کنید یا نه؟ پاسخ داد بحث او سر دروغ پراکنی است و عقیده دارد در یک دموکراسی مردم حق دارند خودشان تشخیص دهند کدام سیاستمدار راست یا دروغ می‌گوید. وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا شما این‌گونه اطلاعات را حذف نمی‌کنید؟ گفت: "حذف اینگونه اطلاعات بستگی به محیط و شرایط دارد."

مدیرعامل فیس‌بوک در یکی از توضیحاتش به «چگونگی جلوگیری از گسترش اخبار غلط یا نفوذ وبسایت‌هایی که مروج تئوری توطئه هستند» اشاره کرد. یکی از این وب­سایت­ها InfoWars نام دارد که ادعا کرده است «ماجرای شلیک و کشته شدن کودکان در دبستانی که در ایالت کانتیاک رخ داده بود، نمایشی بوده که دولت باراک اوباما به راه انداخته بود.» ادعای این وب‌سایت باعث شده بود گروهی از افراد به منظور مُچ‌گیری، با دوربین فیلم­برداری سر راه والدین داغ‌دار بایستند و از آنها بپرسند آیا در حقیقت فرزندی داشته­اند که کشته شده باشد؟

سازمان ملل می‌گوید فیس‌بوک با اجازه نشر اطلاعات و تبلیغات غلط علیه مسلمانان میانمار سبب شد این اقلیت مورد خشونت­های زیادی قرار بگیرند. زاکر­برگ در مورد پست­هایی که خطرناک و خشونت آمیز هستند یا به هر شیوه‌ای موجب آسیب زدن افراد به خود می‌شوند گفت: "این پست­ها را بدون توجه به اینکه چه کسی آنها را منتشر کرده است حذف خواهیم کرد."

مدیر ارشد اجرایی فیس‌بوک در رابطه با این موضوع که برتر­انگاری سفید­پوستان یک حقه است و اینکه آیا او این سو­گیری رسانه‌های اجتماعی بر علیه محافظه­کاران را بررسی کرده است؟ عذر­خواهی کرد و ادعا کرد که جزئیات را به خاطر نمی­آورد. او همچنین در پاسخ به پرسشی که چرا از نشریه­ی وایت کالر که یک نشریه­ی قابل استناد هست و در ارتباط با سفید­پوستان برتر پندار است، استفاده می‌کند؟ گفت: "ما در­واقع از راستی آزمایی­های مستقل استفاده نمی‌کنیم. آنها وارد سازمان مستقلی به نام (شبکه مستقل بررسی حقایق بین‌المللی) می‌شوند و استاندارد­های سخت­گیرانه­ای برای افراد بررسی کننده حقایق در نظر می‌گیرند."

زاکر­برگ در­ مورد فلسفه فیس‌بوک نسبت به پخش آنلاین اطلاعات غلط، قبلا این‌گونه اظهارنظر کرده بود:

"هدف از راستی آزمایی فیس‌بوک، تجزیه و تحلیل کلمات برای این نیست که مشخص شود چیزی کمی درست و یا غلط است بلکه هدف ما پیدا کردن بدترین بدترین چیز­ها است."

منتشر شده در پنجشنبه 22 مهر 1400       کد خبر : 10204
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح