اکباتان برای سکونت چه کسانی مناسب است؟

ساخت ایستگاه مترو اکباتان در سال ۱۳۹۱، رفت‌وآمد به این محله را بسیار آسان کرد. نزدیکی به میدان آزادی، خطوط مستقیم تاکسی و اتوبوس درون‌شهرکی هم دسترسی به نقاط مختلف شهر را میسر ساخته است. از مزایای اجاره آپارتمان در اکباتان، افزایش سهولت دسترسی به این شهرک است که در بالا رفتن نرخ اجاره و خرید خانه هم تاثیر داشته است.

 

اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهرک اکباتان را می‌توان خودکفایی دانست. از هر فرد با سابقه سکونت در اکباتان پرس و جو کنید به شما خواهد گفت که اهالی ندرتا نیاز به خروج از شهرک پیدا می‌کنند. گویی اکباتان ابتدا، انتها و مرکز جهان است. فقط ۱۱ بازارچه در فاز 1 و 3 بازارچه از جمله بازار گل‌ها و میدان تره‌بار در فاز 2 و یک مجتمع تجاری در فاز 3 واقع شده که تمامی نیازهای روزمره اهالی را فراهم می‌کند. خورد و خوراک روزانه، کفش و پوشاک، لوازم خانگی، لوازم الکتریکی و الکترونیکی و هر کالای دیگری که ممکن است لازم داشته باشید را در دو قدمی خود می‌توانید تهیه کنید. به طور کلی فاز 1 و 3 اکباتان بیشتر مناسب زندگی خانوادگی و فاز 2 فضایی مدرن‌تر برای سکونت رقم زده‌ است. در ادامه اشاره‌ای خواهیم داشت به برخی از امتیازهای سکونت در اکباتان از منظر منافع اقشار متعدد.

 بر اساس پژوهشی که در سال ۱۳۹۰، بر روی این محله صورت گرفته‌ است، 100% خریدهای روزانه و 3/93% از خریدهای هفتگی اهالی اکباتان از درون شهرک تامین می‌شود. از این جهت گزینه‌ای مطلوب‌تر از اجاره آپارتمان در اکباتان برای زنان خانه‌دار نمی‌تواند وجود داشته باشد. راه‌اندازی مگامال و فروشگاه هایپرمی هم مزید بر علت شده است. در مگامال نمایندگی‌های فروش پوشاک و کیف و کفش خارجی و ایرانی مانند زارا، جین‌وست، کارپیزا، نوین چرم و ...، فروشگاه‌ آرایشی و بهداشتی مانند روژا، یک طبقه کامل آی‌تی‌لند و ... پیدا می‌شود. تعداد مدارس و مهدکودک‌های موجود هم با جمعیت این شهرک متناسب است.

 

جوانان و دانشجویان

در طبقه آخر همین مجتمع، سینما مگامال با 11 سالن راه‌اندازی شده است. پیش از آن شهرک اکباتان از لحاظ سرانه فرهنگی در مضیقه بود و ناصر تقوایی، کارگردان مشهور هم به این موضوع اعتراض کرده بود. اما امروز فضایی مناسب‌تر برای اوقات فراغت اهالی به ویژه جوانان فراهم شده است. البته در کل اکباتان به دلایل متعددی محلهای جوان‌پسند است. انواع کافه‌ها، رستوران‌، فست‌فود و از طرفی دیگر باشگاه‌های ورزشی، دو ورزشگاه بزرگ راه‌آهن و شهید دستگردی، استخر، کتابخانه و ... در اکباتان وجود دارد که تقریبا تمامی فعالیت‌های روزمره و هفتگی یک دانشجو را پوشش می‌دهد.

 

سالمندان و افراد توان‌خواه

عدم نیاز به تردد در مسیرهای طولانی برای رفع مایحتاج، از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب محل سکونت برای سالمندان نیز هست. بعلاوه وجود فضای سبز گسترده و نیکمت‌های متعدد در شهرک، برای سالمندان بستری عالی در جهت گذران وقت و تعامل با اهالی برای سالمندان به حساب می‌آید. و مهم‌تر از همه رمپ‌های متعدد و سهولت عبور و مرور معلولین در این فضاهاست. مراکز درمانی از جمله بیمارستان فوق تخصصی صارم و داروخانه‌های متعدد هم خیال ساکنین را بابت خدمات بهداشتی درمانی راحت کرده است.

 

کودکان

کافی است خاطرات افرادی که دوران کودکی خود را در اکباتان سپری کرده‌اند بشنوید. انگار که اکباتان نه تنها بخشی از هویت، بلکه خون و جان آن‌هاست. این احساس تعلق برمی‌گردد به ساعت‌ها بازی و دوچرخه‌سواری جمعی کودکان در فضای محله که هم‌چنان هم در جریان است. در حالی که کودکان و نوجوانان امروزی بیشترین زمان فراغت خود را صرف بازی‌های کامپیوتری می‌کنند و کوچه و خیابان امنیت محلی سابق را برای بازی کودکان ندارد، بچه‌های اکباتان هم‌چنان در محوطه دور هم جمع‌ می‌شوند، دوست پیدا می‌کنند و خوش می‌گذرانند. چرا که امنیت این محله با وجود نظارت شبانه‌روزی بسیار بالا است.

 

حیوانات خانگی

اینکه اکباتانی‌ها حیوان‌دوست هستند و گربه‌ها در این شهرک پادشاهی می‌کنند را احتمالا شنیده‌اید. تا آنجا که توصیه می‌شود اگر از سگ و گربه خوش‌تان نمی‌آید از اجاره آپارتمان در اکباتان صرف نظر کنید. به ندرت می‌توان محله‌ای را پیدا کرد که تا این اندازه نگه‌داشتن حیوان خانگی را آسان کند. در اکباتان، بدون مواجهه با کوچک‌ترین اعتراضی از سوی ساکنین، می‌توانید سگ‌های خود را شبانه در محوطه راه ببرید و قدم بزنید؛ البته مشروط بر اینکه فرهنگ این کار را رعایت کنید و مزاحمتی برای بقیه شهروندان ایجاد نکنید. در ضمن دو دامپزشکی هم در محله واقع شده است.

منتشر شده در سه شنبه 27 مهر 1400       کد خبر : 10207
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح