ورزش؛ آرامش روح و جسم

یادداشتی به مناسبت روز ورزش و تربیت بدنی
                    
سلامتی و شادابی افراد به حرکت و جنب و جوش وابسته است. از سال ۸۳ تا کنون، ۲۶ مهر ماه  تا ۲ آبان هر سال، بدون هیچ رخداد خاص ورزشی در آن روز، به صورت رندوم به عنوان روز جهانی ورزش نام‌گذاری شده است. این روز به منظور اطلاع‌رسانی اهمیت ورزش در زندگی فردی و اجتماعی افراد و تشویق مردم به انجام ورزش‌های فردی و گروهی، برای بهبود وضعیت جسمانی و روانی آنها اختصاص یافته است. ورزش کردن تنها یک فعالیت جسمانی نیست و با روح و روان ما در ارتباط است. ورزش می‌تواند روحی شاداب برای انسان به ارمغان آورد و زندگی فرد را سرشار از شادی کند.
بسیاری از ما ممکن است با شنیدن کلمه‌ی ورزش، تمرین‌های نفس‌گیر یا باشگاه‌های بدنسازی را متصور شویم که با وزنه‌هایی سنگین سر و کار دارند؛ اما دنیای ورزش تنها به چند رشته‌ی خاص محدود نمی‌شود و از شاخه‌های مختلف تشکیل شده است. علاوه بر آن ورزش مختص قشر خاصی از جامعه نیست و همه اقشار اعم از زن و مرد در تمام سنین می‌توانند ورزش کنند. از یک پیاده‌روی ساده تا ورزشی سخت و نفس‌گیر مانند بوکس، همگی موجب افزایش گردش خون در مغز، و بهبود اخلاق و رفتار فرد می‌شوند. کیفیت خواب با ورزش کردن افزایش می‌یابد. افرادی که ورزش می‌کنند، دارای قد و وزن متناسب و روحیه‌ای شاداب هستند.
از ورزش، در پیشگیری یا درمان بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود؛ مثلا با انجام برخی حرکات سبک و کم فشار ورزشی می‌توان سیستم دفاعی بدن را تقویت کرد، و یک سیستم دفاعی قدرتمند، بدن را در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده است ورزش کردن، حتی بدن را در برابر بیماری‌های بدخیمی مثل سرطان، مقاوم می‌کند. کسانی که از کودکی و نوجوانی ورزش می‌کنند در میانسالی دچار عارضه‌ی پوکی استخوان نمی‌شوند و عمری طولانی خواهند داشت. پس یکی دیگر از فواید ورزش، افزایش طول عمر همراه با تندرستی است. کم تحرکی و در نتیجه فشارهای روحی نشات گرفته از آن سبب پیری زودرس می‌شود.
«ورزش گروهی» باعث می‌شود تمایلات فردی تحت تاثیر خواسته‌های گروهی قرار گیرد و روابط خوب انسانی رشد کند. افراد با قرار گرفتن در محیط‌های ورزشی گروهی، روحیه انعطاف پذیری، عدالت، ادب و احترام به قوانین را در خود تقویت می‌کنند. این افراد اعتماد به نفس بالایی دارند و در جمع‌های اجتماعی بهتر ظاهر می‌شوند. همچنین مقاومت آنها در برابر مشکلات زندگی افزایش می‌یابد و از مشغله‌های فکری‌شان کاسته می‌شود.
دین اسلام درباره‌ی اهمیت سلامت بدن در جنبه‌های مختلف صحبت کرده است. همچنین سلامتی برترین نعمتی است که خداوند به انسان ارزانی داشته است. حضرت علی (ع) در این خصوص فرموده‌اند: سلامتی از زیادی مال بهتر است.  ورزش، از آن دسته راه‌کارهایی‌ست که علاوه بر تامین سلامت جسمی، سلامت روانی انسان‌ها را نیز تامین می‌کند.
در آخر چند توصیه داریم که توجه به آنها می‌تواند از بروز برخی مشکلات ناخواسته جلوگیری کند.
  • زمان مشخصی از روز را برای ورزش انتخاب کنید و به آن متعهد بمانید. ساختار بدنی افراد متفاوت است و از لحظه‌ی بیداری تا ۳-۴ ساعت قبل از خوابِ شب می‌توانید ورزش کنید. زمان مخصوص خودتان را پیدا کنید؛ زمانی که بدن‌تان در بهترین حالت و بیشترین کارآیی برای ورزش باشد.
  • در صورتی که دچار بیماری خاصی هستید، پیش از آغاز برنامه‌ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. گاهی برای درمان برخی بیماری‌ها مانند پای پرانتزی، ورزش‌هایی توصیه می‌شود که باعث بهبود نسبی یا درمان آن بیماری می‌شود.
  • در روزهای گرم ورزش سنگین و در روزهای سرد ورزش‌های سبک انجام دهید.
  • از انجام ورزش در هوای آلوده بپرهیزید.
  • در صورت ایجاد تپش قلب، درد قفسه سینه، گیجی، حالت تهوع و تنگی نفس، فورا از فعالیت دست بکشید.
  • برخلاف تصور عمومی، نوشیدن آب در حین فعالیت ورزشی مشکلی ایجاد نمی‌کند. به شرط آن که آب یا مایعاتی که مصرف میکنید ولرم باشند.
منتشر شده در سه شنبه 27 مهر 1400       کد خبر : 10208
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح