کافی‌شاپ‌های مشکل آفرین در شهرک اکباتان

مسئولیت بررسی مجوز و نظارت بر عملکرد کافی‌شاپ‌های اکباتان بر عهده‌ی کیست؟

به گزارش سایت خبری تحلیلی 4 اکباتان طی سال‌های گذشته تعداد کافی‌شاپ‌های شهرک اکباتان رشد فزاینده‌ای داشته و کافه‌های اکباتان از لحاظ «کمی» به سرعت در حال رشد هستند. این در حالیست که بنظر نمی‌رسد برنامه‌ریزی خاصی برای کنترل «کیفی» این کافی‌شاپ‌ها (محل، تعداد، عملکرد، بهداشت و شیوه‌ی مدیریت) انجام شده باشد.

مشخص نیست چه تعداد از این واحدهای تجاری دارای مجوز هستند، اما گسترش بی‌رویه‌ی کافی‌شاپ‌ها می‌تواند آبستن مشکلات و معضلات زیادی باشد که بر زندگی ساکنین شهرک اکباتان تاثیرگذار باشد.

کافی‌شاپ‌هایی که با خودخواهی به حریم معابر عمومی و مشاعات بلوک‌ها تجاوز می‌کنند و پیاده‌روهای شهرک اکباتان را اشغال می‌کنند تا فروش بیشتری داشته باشند. برخی از این کافی‌شاپ‌ها در مشاعات عام بنا شده‌اند و برخی دیگر بر روی پارکینگ‌های سرپوشیده بلوک‌ها احداث شده‌اند که هر دو مورد خلاف قانون است.

کافی‌شاپ‌های مشکل آفرین در شهرک اکباتان

طبق قانون برای استفاده از مشاعات عام و فضای عمومی بلوک‌ها باید رضایت همه‌ی ذینفعان و افرادی که به هر شکل از این مشاعات سهم دارند جلب شود. در حالیکه این کافی‌شاپ‌ها بدون رضایت [مدیران و ساکنین] بلوک‌های همجوار، ۲۰ – ۳۰ متر از فضای پیاده‌روها و معابر روبروی مغازه‌شان را به کافی‌شاپ اضافه کرده‌اند. مشاعات بلوک‌ها و بازارچه‌های اکباتان مانند خیابان نیست که فرد ادعا کند از شهرداری مجوز گرفته‌ام؛ کما اینکه شهرداری ناحیه برای هیچ‌ کافی‌شاپی «مجوز استفاده از فضای پیاده‌رو» صادر نکرده است. اینها در بهترین حالت با هیئت‌مدیره‌های بازارچه‌ها هماهنگ هستند و گاهی همین هماهنگی نیم‌بند هم صورت نگرفته است. گفته می‌شود برخی از هیئت‌مدیره‌های بازارچه‌ها مبلغی بعنوان اجاره از آنها دریافت می‌کنند که به فرض صحت، این امر هم خلاف قانون است.

 

در همین راستا گفتگویی با «هوشنگ هموطن» عضو سابق هیئت‌مدیره‌ی مرکزی شهرک اکباتان، یکی از معتمدین و قدیمی‌های شهرک اکباتان داشتیم.

هموطن در پاسخ به این پرسش که «در حال حاضر چه اقداماتی در راستای ضابطه‌مندی راه‌اندازی و مدیریت کافی‌شاپ‌ها انجام شده است؟» اظهار داشت: از طریق یکسری سازمان‌های ذیربط در حال پیگیری هستیم. اگر پیشرفتی حاصل شود ساکنین شهرک اکباتان را در جریان امور خواهیم گذاشت.

از آقای هموطن درباره‌ی اختیارات شهرداری پرسیدیم و اقدامات شهردار در راستای بهبود وضعیت کافی‌شاپ‌ها را جویا شدیم. «آیا شهرداری در این مورد با شما همکاری داشته است؟ تابحال چه اقدام مفید و پیشگیرانه‌ای توسط شهرداری صورت گرفته است؟»

تجاوز به حریم پیاده‌رو و سوءاستفاده از مشاعات و اماکن عمومی بلوک‌ها نوعی سد معبر به حساب می‌آید که جزو ضوابط قانونی شهرداری است که جلوی فعالیت این اشخاص را بگیرد. اما این فضاها تا امروز رها شده بوده هر فردی که رابطه یا آشنایی داشته، از بی‌قانونی و بی سر و سامانی بازارچه‌ها به نفع خودش استفاده کرده است.

پیرو جلسه‌ای که با آقای مرادی (شهردار ناحیه 6 منطقه 5) داشتیم، قرار بر این شد از این پس جلوی راه‌اندازی کافی‌شاپ‌های بدون مجوز و استفاده غیر قانونی از مشاعات بلوک‌ها و پیاده‌روها گرفته شود.

از وضعیت مجوزهای بهداشتی این کافی‌شاپ‌ها هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. پرسش این است که آیا وزارت بهداشت نظارتی بر عملکرد این کافی‌شاپ‌ها دارد؟ آیا مواد خوراکی که در این کافه‌ها عرضه می‌شود از نظر بهداشتی با کیفیت و دارای استاندارد هستند؟ آیا بهداشت فردی، بهداشت محیط و بهداشت محصولات خوراکی این کافه‌ها بطور منظم رصد می‌شود؟

کافی‌شاپ‌های مشکل آفرین در شهرک اکباتان

نکته قابل تامل دیگر درباره‌ی «مدیریت» کافی‌شاپ‌های شهرک اکباتان است. فارغ از اینکه درصد بسیار اندکی از مدیران این کافی‌شاپ‌ها اکباتانی هستند و اکثریت این کافه‌ها توسط افراد غیر اکباتانی اداره می‌شوند، از روال اداریِ بررسی و تایید مدیران این اماکن هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. هرچند بنظر می‌رسد این امر هم به مثابه‌ی موارد فوق (بهداشت و تجاوز به حریم معابر عمومی)،  مشمول آئین‌نامه یا مقررات سخت گیرانه‌ای نباشد. در ماه محرم سال گذشته یکی از این کافه‌ها بعلت استفاده از موسیقی خارج از عرف با صدای بلند در روزهای تاسوعا و عاشورا مورد شکایت ساکنین قرار گرفت و پلمب شد. پرسشی که بوجود می‌آید این است که آیا سابقه‌ی مدیران و صاحبان کافی‌شاپ‌های اکباتان بخوبی بررسی شده است؟ آیا سوء پیشینه این افراد استعلام شده است؟

یکی از مشکلات جدی و معضلات اکباتان ورود افراد غیر ساکن به شهرک است. از آنجا که حجم بالایی از مشتریان این کافی‌شاپ‌ها اهل اکباتان نیستند، رفت و آمد این افراد موجب ایجاد ترافیک و افزایش آلودگی هوا می‌شود. همچنین رفتارهای ناشایست و دور از شأن برخی از این مشتریان موجب سلب آسایش ساکنین شده است.

ورود افراد غیر اکباتانی به شهرک، یک بحث قدیمی و یک معضل همیشگی شهرک اکباتان است. چرا که این امر علاوه بر ایجاد ترافیک، موجب تقابل‌های فرهنگی و اجتماعی در محیط اکباتان می‌شود. این افرادی که ساکن شهرک نیستند ضوابط و قوانین عرفی و فرهنگی اکباتان را رعایت  نمی‌کنند و گاها اتفاقاتی رخ می‌دهد که زیبنده‌ی شهرک اکباتان نیست. رفتارهای خارج از عرف در محوطه و مشاعات بلوک‌ها مانند شرب خمر، مصرف مواد مخدر، کارهای خلاف و ضد اخلاقی، ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای ساکنین، و مواردی که در حیطه‌ی این مقال نمی‌گنجد، همگی زنگ خطری برای امنیت، آسایش و آرامش شهرک اکباتان و ساکنین‌ش به صدا درمی‌آورند.

آیدین شیرگو

منتشر شده در دوشنبه 24 آبان 1400       کد خبر : 10228
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح