چطور با یک همکار زورگو برخورد کنیم؟

در مدرسه، بچه قلدرها معمولا مظلوم‌ترها را تهدید می‌کنند که بعد از مدرسه حسابی کتکشان می‌زنند اما قلدرهای محیط کار، رفتار متفاوتی دارند. در محیط کار، زورگویی معمولا طیف وسیعی از رفتارها را شامل می‌شود، مثلا می‌گویند: «ایده‌هایت احمقانه‌اند» یا کارهایی را که تو انجام داده‌ای به اسم خودشان تمام می‌کنند. این طور رفتارها معمولا از نظر مدیران پنهان می‌ماند.
زورگویی فقط یک بار اتفاق نمی‌افتد، بلکه درازمدت و ادامه‌دار است. زورگویی آسیب بزرگی به افراد و شرکت‌ها می‌زند. وقتی مورد زورگویی قرار می‌گیرید، احتمالا وقتی به خانه می‌روید، اعصاب ندارید و استرس‌تان را سر بقیه خالی می‌کنید. بعضی از افراد حتی از نظر سلامتی با مشکل مواجه می‌شوند یا این مسئله روی شغلشان نیز تاثیر گذاشته است، پس باید راهی برای مقابله با همکار زورگو پیدا کنیم. می‌توانید انتخاب کنید که چطور واکنش نشان دهید. ما به آدم‌ها اجازه می‌دهیم که با ما آن‌طور که دوست دارند رفتار کنند. اگر او را تحمل کنید، به رفتارش ادامه خواهد داد.
 
راه‌های مناسب برای برخورد با افراد زورگو از این قرار هستند:
۱- روی واکنش خودتان تمرکز کنید
حمله کردن، برآشفتن یا داد زدن بر سر فرد زورگو، کمکی به شما نمی‌کند. چند نفس عمیق بکشید. سعی کنید خودتان را کنترل کنید و واکنش‌های عاقلانه نشان دهید.
۲- تاثیر رفتارش را محدود کنید
اینکه در جمع خانواده، دائما از او گله و شکایت کنید یا دائما به فکر راهی برای انتقام باشید، دردی را دوا نمی‌کند. فقط زمان و انرژی بیشتری از شما می‌گیرد.
۳- مهارت‌های مقابله با فرد زورگو را یاد بگیرید
گاهی برای تسکین احساساتتان، وسوسه می‌شوید به راه‌حل‌های موقت روی بیاورید، مثل پرخوری یا سیگار. اما اینها راه‌حل نیستند، خودشان مشکلند. ورزش، مطالعه یا گذراندن زمان با دوستان، روش‌های سالم‌تری برای کنترل احساسات هستند.
۴- حرفتان را بزنید
گاهی گفتن یک جمله کافی است تا فرد زورگو را سر جایش بنشاند. مثلا «دیگه نمی‌تونم این رفتارت رو تحمل کنم.» البته این نیازمند تمرین است. به او نگو: «تو واقعا آدم بی‌رحمی هستی». به جایش بگو: «تو دائما سر میز من سرک می‌کشی، مانیتورم رو نگاه می‌کنی و نامه‌های محرمانه‌ام را می‌خوانی.»
سپس بگو که رفتارش روی عملکرد تو چه تاثیری می‌گذارد و بعد بگو که بعد از این، کدام رفتارها را تحمل نخواهی کرد.
۵- تک تک اتفاقات را ثبت کنید
بنویسید که در چه تاریخی، چه اتفاقی افتاد و چه کسانی شاهد ماجرا بودند. ثبت اتفاقات کمک می‌کند تا الگوی رفتاری فرد زورگو را پیدا کنید. اگر بخواهید این مشکل را با سرپرست یا مدیر خود در میان بگذارید، این مدارک به دردتان خواهد خورد.
۶- حمایت دیگران را جلب کنید
فرد زورگو، احتمالا فقط به شما زورگویی نمی‌کند. با بقیه‌ی همکاران صحبت کنید تا ببینید آیا از بین آنها کسی مورد زورگویی قرار گرفته یا نه. می‌توانید علیه او پرونده‌سازی کنید. اگر تعدادتان زیاد باشد، کارفرما انگیزه پیدا می‌کند که شخصا مسئله را حل کند.
۷- تمام نکاتی که تا حالا یاد گرفتید، فقط کمک می‌کنند تا شرایط را مدیریت کنید. با این حال، فرد زورگو ممکن است همچنان به رفتارش ادامه دهد. در این صورت، موضوع را با منابع انسانی یا مدیریت در میان بگذارید. مدارکتان را هم با خودتان ببرید اگر مدارک کافی داشته باشید، منابع انسانی طبق آیین‌نامه مسئله را پیگیری خواهد کرد.
تا اینجا هر آنچه از دستتان بر می‌آمد انجام دادید. اگر شاهد تغییر چندانی نبودید، می‌توانید به آخرین راه‌حل فکر کنید. به این فکر کنید که آیا کار کردن در یک محیط سمی و شغلی که به زندگی‌تان لطمه می‌زند، ارزشش را دارد؟

اگر استعفا دادید، به خودتان یادآوری کنید که فرد زورگو شما را وادار به استعفا نکرد، چون به خودتان احترام می‌گذارید و نمی‌خواهید در چنین محیطی کار کنید استعفا دادید. یک تغییر ذهنیت کوچک، باعث می‌شود به جای بازنده بودن، احساس برنده بودن کنید

 

 

.

منتشر شده در سه شنبه 7 دي 1400       کد خبر : 10295
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح