معجزه‌ی شن‌بازی با كودكان

با شمارش، شناسایی اشکال و مقایسه‌ی وزن و طول را به کودکان آ‌موخت. می‌توان از این طریق فرصتی فراهم کرد تا حروف، اعداد، اشکال و طرح‌های مختلف را تمرین کند.
یکی دیگر از جنبه‌های مهم بازی با شن، رشد اجتماعی و زبانی کودک است. کودکان در حین بازی می‌آموزند نقش‌آفرینی کنند و از تخیلشان استفاده کنند، نوبت را رعایت کنند و یا کارها را تقسیم کنند.
 
اهداف شن‌بازی
۱ـ رشد و پرورش خلاقیت
خلاقیت و نوآوزی با شن موقعیت‌های یادگیری بسیاری برای کودک فراهم می‌کند. هنگام شن بازی می‌توانری کودک غالبا در زمان‌هایی شکوفا می‌شود که آزادی عمل دارد، می‌تواند قوه‌ی تخیل خویش را برای ساختن چیزی به کار اندازد. از آنجا که بازی با شن طبق الگو، مدل و نقشه‌ی از پیش تعیین شده نیست کودکان می‌توانند به آفرینش دست بزنند.
 
۲ـ رشد و پرورش گویایی
باید به کودکان فرصت داد هنگام شن‌بازی احساسات و عقاید خویش را بیان کنند. در بازی با شن کودک می‌تواند فکر کند، تصمیم بگیرد و درباره‌ی ساخته‌هایش صحبت کند.
 
۳ـ رشد و کنترل عضلات
بیشتر کارهایی که با شن انجام می‌شود با به‌کارگیری انگشت و دست می‌باشد، فشار دادن، ضربه زدن، غلطاندن و... به رشد عضلات کمک می‌کند و باعث بهبودی دست‌خط نیز می‌شود.
 
۴ـ پرورش قدرت تجسم فضایی و هندسی
کار با شن ادراک فضایی کودکان را پرورش می‌دهد برای مثال ساخت اشکال مختلف (مربع، مستطیل و...) کودک را با مفاهیم حجم آشنا می‌کند.
 
۵ـ تقویت هماهنگی چشم و دست
کودک برای شکل دادن به شن از عضلات دست استفاده می‌کند و به دنبال آن چشم را به همکاری با دست وا می‌دارد.
 
۶ـ اثربخشی شن بر کاهش پرخاشگری/ بیش‌فعالی

لذت و آرامشی که کودکان در زمان بازی با شن به دست می‌آورند، از نقطه‌نظر درمانی بسیار بااهمیت است، پژوهش‌ها نشان داده است که کودکان عصبی و زودرنج را می‌توان از طریق شن‌بازی درمان کرد.

 

 

منتشر شده در سه شنبه 7 دي 1400       کد خبر : 10296
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح