حفظ جایگاه پدر، نسل مسئولیت‌پذیر آینده را پرورش می‌دهد

سیدحسن موسوی چلک، با تاکید بر اینکه در هر جامعه، خانواده یا دسته و گروه، افراد دارای نقش‌های مختلفی هستند و حسب آن نقش‌ها انتظاراتی از آنان پیش می‌آید، اظهار داشت: در صورتی که انتظارات به هر دلیلی برآورده نشود انجام آن نقش با چالش مواجه می‌شود، از جمله این نقش‌ها، نقش پدری است که در درون خانواده، جایگاه خاص خود را برای تربیت فرزندان دارد.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه در صورتی که جایگاه هر کدام از والدین بنا به هر دلیلی تضعیف شود الگوی تربیت در آن خانواده دچار چالش می‌شود، خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر، در کنار تمامی تغییرات به وجود آمده در جهان، شرایط درون خانواده هم دستخوش تغییر شده است در نتیجه، متحول شدن ساختار خانواده و تغییر سطح روابط درون خانواده، سطح سواد و نقش‌هایی که فرزندان در جامعه ایفا می‌کنند مبنای این استنباط است که نقش والدین کمرنگ‌تر یا ضعیف‌تر شده است.
وی یادآور شد: به واسطه‌ی فشارهای اقتصادی که امروز مردان تحمل می‌کنند، زمان، ساعت، مدت و کیفیت حضور آنان به نسبت قبل تغییر کرده است که همین امر بر کیفیت روابط و جایگاه آنان در قبال دیگران تاثیر منفی می‌گذارد و عامل کمرنگ شدن یا تضعیف شدن جایگاه پدر در خانواده می‌شود.
موسوی چلک افزود: همچنین فضای متفاوت دوران کودکی والدین با دوران کودکی که فرزندان تجربه می‌کنند باعث شده که کیفیت روابط فیمابین آنان به تناسب این تغییرات دگرگون شود. لذا فشارهای اقتصادی، ساعت حضور کم، تغییر سبک زندگی، افزایش دانش فرزندان همه دست به دست هم داده که جایگاه پدران مانند گذشته نباشد و شکاف بین‌نسلی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه گذر زمان، مسیر توسعه، شهرنشینی، تغییرهای ایجاد شده در ساختار خانواده، ساختار روابط اجتماعی و نقش‌ها و انتظاراتی که از فرزندان و والدین در دوره‌ی کنونی متصاعد می‌شود، بر کمرنگ شدن نقش والدین به خصوص پدر تاثیر گذاشته است، خاطرنشان کرد: اگر هر عضوی از خانواده، نقش خود را به درستی تفهیم و  ایفا کند جایگاه حفظ خواهد شد در غیر این صورت، شاهد بدتر شدن اوضاع و روابط میان اعضای خانواده خواهیم بود.
موسوی چلک با تاکید بر اینکه حفظ جایگاه افراد به همت همه‌ی اعضا و خود شخص بستگی دارد، تصریح کرد: خانواده، رسانه و هر نهادی که در تربیت نقش دارد می‌تواند در بازنگری و تقویت این فضا کمک کند.
با حفظ حرمت و جایگاه پدر در خانواده، فرزندانی اخلاق‌مدار تربیت می‌شوند
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این که حفظ جایگاه پدر چه تاثیری بر تربیت فرزندان دارد، گفت: خانواده‌هایی که اخلاق را مدنظر قرار می‌دهند به طور حتم، مروج اخلاق در جامعه خواهند بود و چه چیزی مهم‌تر از این که بتوانیم این فضا را در جامعه تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: فرزندانی که در این خانواده تربیت می‌شوند مسئولیت‌پذیر و اخلاق‌مدار هستند و تحت هر شرایطی حرمت‌ها را حفظ می‌کنند و  نسبت به اطرافیان بی‌تفاوت نیستند، نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشت و اهمیت قائل شد، زیرا سلامت روان جامعه را به دنبال دارد.
موسوی چلک درباره‌ی ارتباط و تاثیر سلامت روان بر سلامت جسم پدر خانواده، خاطرنشان کرد: وقتی حرمت کسی حفظ می‌شود سلامت روان او تضمین می‌شود که این آرامش روانی بر سلامت جسم و ایفای نقش‌های او و نوع نگاهش به آینده هم بی‌تاثیر نیست. در مورد پدر خانواده هم این چرخه بسیار تاثیرگذار و حائزاهمیت است.
 
منبع: خبرگزاری ایرنا



منتشر شده در چهارشنبه 27 بهمن 1400       کد خبر : 10383
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح