۱۷ عادت خوب مادران شاد و موفق

مادر شاد عادت‌ها و رفتار‌های مثبت و مفیدی دارد که او را از سایر والدین جدا می‌کند. 
مادران شاد و موفق به تقویت روحیه و سلامت جسم و روان خود بیشتر توجه می‌کنند. همچنین سعی می‌کنند، با یادگیری و به‌کارگیری روش‌های علمی و افزایش دانش و آگاهی، الگوی مادری سر‌زنده و قوی باشند. در ادامه با ۱۷ عادت خوب مادران موفق و شاد بیشتر آشنا می‌شوید.

۱- از دیگران تقاضای کمک کنید
مادران موفق و سرزنده همیشه از اطرافیان و دوستان خود درخواست کمک می‌کنند. اما مادران ترش‌رو و غمگین که بیش از حد فداکار هستند، نمی‌توانند از تعطیلات آخر هفته‌ی خود لذت ببرند یا زمانی را با همسرشان بگذرانند. چرا؟ چون برای نگهداری بچه‌ها پرستار کودک، دوست صمیمی یا فامیل و خانواده‌ای پیدا نکرده‌اند که از آنها کمک بگیرند. مادران شاد و موفق از تقاضای کمک برای نگهداری کودکان و بیان کلمه‌ی "لطفا" استقبال می‌کنند.

۲- از طبیعت لذت ببرید
برای دقایقی هم که شده از خانه بیرون بروید. هوای تازه، نور خورشید و زیبایی‌های طبیعت تاثیرات عمیقا مثبت بر احساسات افراد دارد. می‌توانید زمانی که کالسکه‌ی کودک را هل می‌دهید یا کودک در حال تاب‌سواری است، به تقویت روحیه‌ی خودتان هم فکر کنید. زمانی را که به همراه کودک در زمین بازی سپری می‌کنید، از ارتباطات تازه و تعامل با دیگران استقبال کنید. با والدین دیگری که در اطرافتان می‌بینید، سرگرم صحبت شوید و لذت ببرید.

۳- سرگرمی‌های جذاب و خارق‌العاده ‌ترتیب دهید
چند لحظه هم که شده، کار‌های خانه را کنار بگذارید. گذر زمان، ساعت و وظایف خانه‌داری را فراموش کنید. در طبیعت قدم بزنید، به استخر بروید، بازی کنید، راه بروید و بخندید. در عین حال، می‌توانید به کارهای تکراری روزانه جذابیت دهید و در این بین از معجزه‌ی همراهی کودک نیز غافل نشوید. برای مثال، هر بار به شکلی جدید و جذاب به همراه کودک خرید کنید، غذا بپزید و خانه را نظافت کنید.

۴- مادران شاد و موفق فعال و پر انرژی هستند
مادران شاد دوست دارند سرشان شلوغ باشد. چرا؟ چون مشغولیت به آنها احساس رضایت می‌دهد و با انرژی بیشتری کار‌های روزمره را انجام می‌دهند. هم‌زمان که فعالیت‌های روزانه را انجام می‌دهید، لبخند بزنید و از انرژی مثبتی که در خانه جاری می‌شود و به همسر و کودکانتان منتقل می‌شود، لذت ببرید.

۵- خواب کافی داشته باشید
وقتی نوزاد دارید، احتمالا خواب کافی و مورد نیاز برایتان رؤیاست. اما به‌ مرور متوجه می‌شوید نداشتن خواب کافی چه ضرر‌های جبران‌ناپذیری در روحیه، روان و روند فعالیت‌های شما دارد. خبر خوب این است که با بزرگ‌تر شدن کودک و گذر از دوران نوزادی می‌توانید خواب کافی را به برنامه‌ی روزانه‌ی خود اضافه کنید. صبحانه‌ی سالم را جایگزین نوشیدن سه فنجان قهوه‌ کنید، خوب بخوابید و نتایج مثبت آن را که شادی و آرامش بیشتر است ببینید.

۶- مادران شاد و موفق اندامی متناسب دارند
یکی از عادت‌های اصلی و ثابت مادران شاد ورزش کردن است. انجام تمرین‌های ورزشی به ‌مرور باعث تخلیه‌ی احساس ناراحتی، یاس و خشم می‌شود. داشتن تناسب اندام به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد. مهم‌تر از همه این پیغام به مغز شما مخابره می‌شود که کاری "تنها برای خود و مختص به خود" انجام می‌دهید. انرژی و حال خوش بعد از ورزش، انرژی لحظات سخت و خسته‌کننده‌ی شما خواهد شد.

۷- مادران شاد و موفق مدیریت زمان دارند
برای وقت و زمان خود ارزش قائل شوید. زمانی را به دور از کودکان و تنها به خود اختصاص دهید. حمام گرم همراه با خواندن مجله‌ای جذاب و سرگرم‌کننده، قرار و دورهمی با دوستان، گپی صمیمانه با یک عزیز و فعالیت‌هایی از این قبیل در احساس رضایت و شادی شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۸- با اطرافیان خود ارتباط صمیمانه‌ای داشته باشید
مادران شاد ارتباطات و تعاملات اجتماعی خوب و خاطره‌انگیزی با همسایه‌ها، دوستان و اطرافیان خود دارند. در مقام مادری شاد و اجتماعی، پیشنهاد‌ها و هدیه‌های غافلگیر‌کننده‌ای برای دوستانتان داشته باشید. برای مثال، به دوست قدیمی‌تان پیشنهاد دوچرخه‌سواری دهید یا به مناسبت تولد فرزند جدید دوستتان با پختن کیکی او را خوشحال کنید.

۹- خودتان را دوست داشته باشید
مادران شاد هرگز خودشان و شرایط زندگی‌شان را با سایر خانواده‌ها مقایسه نمی‌کنند و رقابتی با دیگران ندارند. خانه، ماشین و فرزندان سایر خانواده‌ها هرگز باعث حسادت آنها نمی‌شود. در مقام مادری شاد، زندگی و خودتان را آن‌گونه که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید.

۱۰- مادران شاد با سایر مادرها در ارتباط هستند
مادران شاد دوستانی دارند که آنها نیز مادرند. اینکه می‌توانید مسائل روزمره مانند خواب و غذای کودک تا چالش‌های سنی مانند از پوشک گرفتن، انتخاب مهدکودک و تجربیات مشترک خود را با سایر مادر‌ها در میان بگذارید، آرامش و امنیت برای شما ایجاد می‌کند. آگاهی از این موضوع که شما با بحران‌ها و چالش‌های مادری تنها نیستید، تا حد زیادی از بار روانی شما می‌کاهد.

۱۱-  مادران شاد و موفق به خودشان انرژی می‌دهند
مادران شاد به خوشحال کردن خود اهمیت می‌دهند و منتظر نمی‌مانند دیگران آنها را خوشحال کنند. به خود هدیه می‌دهند و مسئولیت شادی خود را به عهده می‌گیرند. در مقام مادری شاد، برای خودتان گل بخرید، بی‌مناسبت به خود هدیه بدهید و قراری دونفره با همسر یا دوستی صمیمی ترتیب دهید.

۱۲- قوانین را زیر پا نگذارید
عمل به قوانینی که برای کودک وضع کرده‌اید امری ضروری است. کودکانی که قوانین ثابت و همیشگی در زندگی خود دارند شادی، امنیت و رضایت بیشتری را تجربه می‌کنند.

۱۳- خواهر‌ها و برادرها را از هم جدا کنید
گاهی خواهر‌ها و برادر‌ها را از هم جدا کنید و زمان مشخصی را به هرکدام از آنها اختصاص دهید. در این کار به ویژگی‌های شخصی و تفاوت‌های فردی هریک از کودکان توجه کنید و در عین حال تا جای ممکن برابری را رعایت کنید.

۱۴- مادران شاد نگاهشان به آینده است
وقتی در اثر خستگی و مشکلات از پا درآمده‌اید، فقط کافیست به خود بگویید: "این نیز می‌گذرد." به خود یادآوری کنید که مشکلات سخت و شرایط بحرانی برای همیشه باقی نمی‌مانند. در مواقع ناراحتی، خونسردی خود را حفظ کنید و با یادآوری خاطرات خوشایند خودتان را آرام کنید.

۱۵- ببخشید و فراموش کنید
بعضی از افراد همیشه می‌خواهند با ایده‌آل‌های والدینشان زندگی کنند و قواعد و باور‌های آنان را در هر زمان و شرایطی نسبت به فرزندانشان اجرا کنند. دقیقا مشکل از همینجا آغاز می‌شود. از همین نقطه است که تلاش افراد برای رسیدن به ایده‌آل‌ها باعث احساس ناکامی، یاس و در نهایت نارضایتی آنها از نوع فرزندپروری‌شان می‌شود. همینجا زمان شکستن قواعد و مرز‌های محدودکننده است. هرگز خودتان را بابت اینکه مشابه دستورات و طرز فکر والدینتان عمل نکرده‌اید، سرزنش نکنید.

۱۶- از ته دل بخندید
بچه‌ها عاشق دیدن لبخند مادرانشان هستند. خندیدن باعث تولید هورمون شادی یعنی سروتونین در مغز می‌شود. کودکان، با دیدن لبخند شما می‌خندند و غرق در شادی می‌شوند. با کودک خود بازی‌های خنده‌دار کنید و از ته دل بخندید.

۱۷- فرزندتان را در آغوش بگیرید
یکی از عادت‌های مادران شاد در آغوش گرفتن کودکشان است. در آغوش گرفتن کودکان به آنها احساس امنیت و آرامش می‌دهد و در عین حال عزت‌نفس کودکان را افزایش می‌دهد. در آغوش گرفتن کودکان نقش موثری در رشد ذهنی و عاطفی کودکان دارد و حتی باعث افزایش ضریب هوشی آنان می‌شود.

با این ۱۷ عادت خوب و پسندیده پنجره‌ی تازه‌ای به روی کودکان و سایر اعضای خانواده‌ی خود باز کنید و از نتایج شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید. 

 

منتشر شده در سه شنبه 3 اسفند 1400       کد خبر : 10398
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح