خانه تکانی ازدواج

برای بسیاری از افراد سالِ جدید، زمانی برای تازه ‌شدن، هدف‌گذاری و انرژی گرفتنِ دوباره است. بسیاری از افراد خانه‌هایشان، اتومبیل‌شان و محیط‌ کارشان را تمیز و مرتب می‌کنند. ازدواج هم ممکن است به خواب رفته باشد و شکل عادت به خود گرفته باشد. پس بیایید گرد و غبار را بردارید و  یک خانه‌تکانی انجام دهید.
 
اقدام اول: پرسه‌ای در حافظه و خاطرات‌تان بزنید
آیا به خاطر دارید برای اولین بار کجا همدیگر را ملاقات کردید؟ می‌توانید به خودتان یادآوری کنید چه چیزی در شما یکدیگر را جذب هم کرد؟ زمانی را بگذارید و روی این موارد تامل کنید و برای هم بازگو کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زوج‌های شادتر، آنهایی هستند که می‌توانند خاطرات شیرین و لذت‌بخش را یادآوری کنند. این قضیه برای تمامی روابط صادق است. آنچه را که ممکن است فراموش کرده باشید را به خودتان یادآوری کنید.
 
اقدام دوم: برگردید و بررسی کنید
زمانی شما بسیار علاقه داشتید تا با هم گفتگو کنید، به ‌ویژه در مراحلِ اولیه‌ی رابطه‌تان. شاید در گذر زمان و پدید آمدن مسئولیت‌های جدید در ارتباط با فرزندان، خانواده، وظایف اجتماعی و حرفه‌ای، کم‌کم ارتباط و مراوده‌ی بین شما و همسرتان از پنجره‌ی خانه‌تان به بیرون پرتاب شده باشد. دوباره اولویت‌بندی کنید و بررسی روزانه رابطه‌تان را حتی به ‌طور مختصر جزو اولویت‌هایتان بگذارید. «امروز چطوری؟» «رابطه‌مون چطوره؟» «آیا همه‌چیز روبه‌راهه؟»
 
اقدام سوم: به زیر فرش‌ها نگاهی بیندازید و رنجش‌های پنهان را جستجو کنید
یکی از مسائل مهمی که می‌تواند پیامدِ ارتباط و مراوده‌ی نارسا و یا ناکافی در ازدواج باشد، ایجاد هیجانات منفی نسبت به همسر است. اگر خشم، ناامیدی یا غمگینی مورد بررسی قرار نگیرند می‌توانند سمّی شوند. رنجش و آزردگیِ خاطر می‌توانند در درازمدت روابط را تحلیل ببرند. اگر مواردی هست که شما را آزار می‌دهد، آنها را مطرح کنید. این نکته می‌تواند برایتان مفید واقع شود که به جای به‌کارگیری زبان تهاجمی علیه یکدیگر از جملات همراه با "من" استفاده کنید.
 
اقدام چهارم: فرضیه‌هایتان را همواره مورد بررسی قرار دهید
آیا این امکان وجود دارد که ناراحتی شما از همسرتان به این دلیل باشد که شما از گفته‌ها و منظور او سوءبرداشت کرده باشید؟ اگر این مسئله را هرگز روشن نسازید چه می‌شود؟ خب، شما به دلیلی که واقعی نیست، رنج می‌برید! یکی از بهترین روش‌ها برای این‌که زوجین از پریشانی و رنج فاصله بگیرند این است که به جای آن ‌که روی حدس و فرضیه‌ی خود تکیه کنند، فقط از دیگری بخواهند که منظورش را روشن بیان کند.
 
 اقدام پنجم: خاطرات شاد و لذت‌بخش خلق کنید
اگر خستگی، ملالت و نبودِ تفریح در ازدواجتان نفوذ کرده، اکنون زمانِ آن است که با هم تجارب مثبت را تجربه کنید. شاید بدانید که مغز ما بیشتر به سمت مسائل منفی گرایش دارد. هر چه بیشتر هیجانات مثبت بیشتری را درونی کنید، همانقدر می‌توانید مغزتان را از مسائل منفی دور کنید. گذراندن اوقات دونفره، بیرون رفتن و بازی کردن، پیاده‌روی رفتن یا انجامِ یک اقدام کاملا جدید و نیروبخش می‌تواند تاثیر چشمگیر داشته باشد.
 
اقدام ششم: اگر شما چیزی را شکسته‌اید، تعمیرش کنید
همه‌ی ما مرتکب اشتباه می‌شویم و ممکن است سهواً موجب آزار همسرمان شویم. مسئله‌ی مهم برای سلامت رابطه این است که مسئولیت رفتارمان را بپذیریم. جان گاتمن به تلاش‌های موفق زوجین برای تعمیر رابطه می‌گوید: «سلاح سرّی زوج‌های شاد.»
 
اقدام هفتم: قدردانیِ بیشتر، لطفا
امروزه پژوهش‌های فراوانی قدرتِ قدردانی را مورد تایید قرار می‌دهند، چه برای رشد فردی و چه برای بهبود رابطه. قدرشناسی خود را به هرکسی که ممکن است، بیان کنید. به موارد "خوب" توجه کنید به جای آن‌ که همیشه انتظار "عالی" داشته باشید. برای زوجین بسیار آسان است که در چرخه‌های منفی گرفتار شوند. تلاش کنید که به سمت چرخه‌های مثبت و تقویت‌کننده تغییر مسیر بدهید.
 
 هر زمانی که نیاز می‌بینید موارد بالا را مدنظرتان بیاورید. اگر ازدواجتان را گردوغبار گرفته و خانه‌تکانی نیاز دارد، فعال باشید و اقدامات موثر انجام دهید. بسیار زیبا و مفید است اگر تمامِ ۳۶۵ روز سال به موارد بالا توجه کنید. اما اگر فکر می‌کنید برایتان مقدور نیست، حداقل خانه‌تکانی ازدواج‌تان را در لیست کارهای آخر هر سال بگذارید.
 
 

سحر محمدی، روان‌شناس و پژوهشگر در حوزه‌ی روابط زوج‌درمانگر رویکرد گاتمن 

 

منتشر شده در سه شنبه 16 فروردين 1401       کد خبر : 10461
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح