کشته‌های کرونا در جهان از کل جمعیت لبنان بیشتر است! شهرام جباری‌زادگان*

کرونا که تا کنون حدود نیم میلیارد نفر از جمعیت جهان را گرفتار کرده، بیش از ۶ میلیون نفر را به کام مرگ فرو برده و ده‌ها میلیون خانواده را تحت تأثیر قرار داده است را هرگز نباید دست کم بگیریم، حتی اگر گفته شود کرونا در مناسبت‌های خاص مانند عید نوروز به سفر می‌رود یا فروکش می‌کند!آمار فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در جهان آن‌قدر بزرگ و غیر قابل باور است که برای تجزیه و تحلیل آماری، باید داده‌های کمّی آن را در قالبی قرار داد که بتوان آن را باور کرد و پذیرفت.
برای درک بهتر ۴۸۱ میلیون و ۲۵۹ هزار مبتلا به کرونا و ۶ میلیون و ۱۴۶ هزار فوتی کرونا در جهان تا امروز، یکی از روش‌ها این است که اعداد و ارقام مذکور را با جمعیت کشورهای مختلف در چهار گوشه جهان مورد مقایسه قرار داد.
تا کنون، ۴۸۱ میلیون نفر در جهان مبتلا به کرونا شده‌اند که این آمار از مجموع جمعیت آمریکا و روسیه دو ابرقدرت جهان بیشتر است، تقریباً معادل کل جمعیت اندونزی و پاکستان دو کشور پرجمعیت آسیا بعد از چین و هند است و به مراتب بیشتر از مجموع جمعیت نیجریه و برزیل دو کشور پرجمعیت آفریقا و آمریکای جنوبی است و البته حدود ۶ برابر جمعیت کشورمان است.
از منظری دیگر، در حال حاضر ۶ میلیون و ۱۴۶ هزار نفر در جهان بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که این تعداد از جمعیت هر یک از کشورهای آسیایی همانند لبنان، ترکمنستان و سنگاپور، کشورهای اروپایی همچون دانمارک و فنلاند و کشوری آفریقایی نظیر کنگو بیشتر است.
بر این اساس، تعداد کشته‌های کرونا در جهان تا امروز، بیش از مجموع جمعیت دو جزیره آمریکای مرکزی یعنی پروتوریکو و جاماییکا، افزون بر کل جمعیت ارمنستان و قطر همسایگان شمالی و جنوبی کشورمان، بیش از مجموع جمعیت دو کشور اروپایی آلبانی و لیتوانی و البته معادل دو سوم جمعیت تهران، دو برابر جمعیت مشهد، سه برابر جمعیت اصفهان، چهار برابر جمعیت کرج و پنج برابر جمعیت قم است.
همه این آمارها، گواه و گویای آن است که کرونا که تا کنون حدود نیم میلیارد نفر از جمعیت جهان را گرفتار کرده، بیش از ۶ میلیون نفر را به کام مرگ فرو برده و ده‌ها میلیون خانواده را تحت تأثیر قرار داده است را هرگز نباید دست کم بگیریم، حتی اگر گفته شود کرونا در مناسبت‌های خاص مانند عید نوروز به سفر می‌رود یا فروکش می‌کند!
 
*کارشناس برنامه‌ریزی شهری
شهرام جباری زادگان
منتشر شده در شنبه 20 فروردين 1401       کد خبر : 10474
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح