درمان خانگی درد سیاتیک

به گزارش 4اکباتان در دنیای امروز، معمولا درمان های خانگی دیسک کمر، توصیه نمی شود؛ زیرا، با وجود مراکز پیشرفته ای که در کشور وجود دارد، بهتر است بیماران عزیز به پزشک مراجعه کنند. اما، اگر به هر دلیلی بیمار نمی تواند به پزشک مراجعه کند و به دنبال روشی برای بهبود درد کمر یا دیسک کمر خود  در منزل می باشد، لازم است به نکات زیر توجه کند:
 
۱-  محدود کردن حرکات کمر، با استفاده از یک کمربند یا بستن یک پارچه، دور کمر است.
 
۲-  دیسکی که پاره شده است، با حرکات ستون مهره ها، سبب تحریک ریشه ی عصبی می شود و در نتیجه، درد ایجاد می کند. بنابراین، یکی از کارهایی که باید بیمار در منزل انجام دهد، این است که از خم شدن خودداری کند و در منزل، به روش جنینی بخوابد. استراحت بیش از ۴۸ ساعت توصیه نمی شود. برای پوشیدن لباس، کفش و جوراب یا بیرون آوردن لباس ها، لازم است بر روی یک صندلی بنشیند و این کار را انجام دهد. بنابراین، بهترین درمان، یکی استفاده از کمربند و بی حرکت کردن کمر بیمار است. 
 
۳-  استفاده از وسایل گرمایی که در منزل موجود است. اصولاً، با ایجاد گرما در کمر، جریان خون آن ناحیه زیاد شده و مواد سمی که توسط دیسک کمر پاره شده در کانال نخاعی ریخته می شود، راحت تر جذب می شود. بنابراین، استفاده از کیف آب گرم بر روی کمر نیز، توصیه می‌شود. هنگام استفاده از کیف آب گرم، مراقب باشید پوست خود را نسوزانید. حداکثر زمان استفاده از این کار، حدود نیم ساعت است.
 
۴-  در موارد حاد، استفاده از کیسه ی یخ نیز، توصیه می شود. اصولاً امروزه، مواد ژلاتینی درست شده اند که اگر در آب گرم اقرار گیرند، گرما را برای مدتی در خود نگه می دارند و اگر در درون فریزر گذاشته شوند، سرما را مدتی در خود نگهداری می کنند و برای درمان کمردرد موثر هستند.
 
۵-  استفاده از پمادهای مسکن، مانند ژل دیکلوفناک ، ژل پیروکسیکام و ماساژ ملایم توصیه می‌شود.
 
۶-  استفاده از داروهای مسکنی که نیاز به نسخه ندارند، مانند استامینوفن یا آسپیرین، می تواند سبب کاهش درد کمر درد سیاتیک شود.
 
به بیمارانی که مایلند در منزل از درمان های خانگی استفاده کنند، توصیه می‌شود در صورت بروز هر گونه علائم عصبی، مانند این که نتوانند رو پاشنه ی پا یا روی پنجه ی پا راه بروند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و اگر، دردی بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد یا دردی که حالت پیش رونده داشته باشد، یعنی صبح، درد خفیف تر بوده و بعد از ظهر، شدیدتر می‌شود، این گونه دردها، صلاح است که توسط بیمار درمان نشوند و بیماران به پزشک مراجعه کنند. 
 
۷-  نرمش و ورزش و کشیدن عضلات کمر مناسب برای دیسک کمر انجام دهند.
 
۸- کم کردن وزن، می‌تواند در درمان دیسک‌ کمر موثر باشد؛ زیرا، ستون مهره ها اسکلت بدن است. بنابراین، افزایش وزن و بزرگ بودن شکم، سبب افزایش قوس کمر شده و منجر به بیرون زدن بیشتر دیسک می شود. 
 
۹- قطع سیگار، می‌تواند در درمان خانگی دیسک کمر موثر باشد؛ زیرا سیگار، قلیان و مصرف هر نوع تنباکو ، سبب بسته شدن رگ های کوچک مهره ها می‌شود و جلوی بهبود ترک خوردگی دیسک کمر را می گیرد؛ به عبارت دیگر، اجازه نمی دهد دیسک کمری که پاره شده است، جوش بخورد.
 
 ۱۰- افرادی که به داروهای عطاری و طب سنتی علاقه دارند، می‌توانند از درمان های قدیمی استفاده کنند. استفاده از داروهای گیاهی، مانند جوشانده ی دم اسب، لاله باغی، استفاده ازپوست درخت بید (اولین ماده ضد التهاب از پوست درخت بید ساخته شد و آسپیرین نامیده شد)، زعفران مرغزار (در واقع، کلشی سینی که در پزشکی و در درمان بیماری‌های روماتیسمی و نقرس استفاده می شود، از همین گیاه به دست می آید). همچنین، کندر، گل گاوزبان، گیاه بابا آدم، گیاه راعی، گل ساعتی نیز، برای درمان دیسک کمر و کمر درد در طب قدیم به کار می رفتند.
 
تعدادی از این گیاهان سنتی، توسط بعضی از عطاری ها توصیه می‌شود؛ ولی، بهتر است بیماران از داروهای مدرن استفاده نمایند. در زمان های قدیم که داروهای ضد التهاب نبود، اطبا توصیه میکردند، ۱۰ عدد خرما را با زنجبیل مخلوط کرده و مدتی بر روی کمر ببندند.
 
انتهای پیام/
 
نویسنده: دکتر قاسم اسحاقی؛ فوق تخصص دیسک کمر و ستون فقرات
منتشر شده در دوشنبه 20 تير 1401       کد خبر : 10568
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح