علل، نشانه‌ها و راهکارهای رهایی و درمان بیماری افسردگی

به گزارش 4اکباتان بیش از ۴۰۰ سال پیش، درمتون اولیه ی پزشکی، از افسردگی، با نام «مالیخولیا» یاد شده است و افراد غمگین و بدون انگیزه برای فعالیت و نشاط را شامل می شده است. در کشورها و فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی برای افسردگی ذکر شده  است و گاهی، افسردگی را مترادف با دوری گزینی و غمگینی و گاهی، آن را نشانه‌ای از بلوغ و پختگی افراد قلمداد می‌کرد.
 
بنابراین، افسردگی، واژه‌ای است که می‌تواند متاثر از عوامل زیستی، فرهنگی و اجتماعی، به شکل‌های مختلف تعریف شود، ولی، تظاهر ظاهری آن، در همه ی موارد، یکسان است.
 
نشانه‌های افسردگی
 
محققان بهداشت روان، معتقدند، افسردگی با نشانه‌های ظاهری،مانند غمگینی، خستگی، بی انگیزگی، دوری گزینی، بی اشتهایی، بی خوابی و میل به مرگ مشخص می‌شود.افراد افسرده، تمایلی به انجام فعالیت لذت بخش و با نشاط ندارند و حتی ممکن است از بهداشت فردی خود نیز،غافل شوند؛ افسردگی، شدت و ضعف دارد و در طول یک روز یا یک ماه، در افراد مختلف، نوسان دارد.
 
علل بروز افسردگی
 
عوامل مختلف زیستی و اجتماعی در بروز افسردگی، نقش به سزایی دارد و بر اساس یافته‌های متخصصان، افرادی که در سابقه ی خانوادگی آن ها، بیمار افسرده وجود داشته باشد با احتمال بیشتری، در آینده به این بیماری مبتلا می‌شوند و احتمال مصرف دارو برای کنترل بیماری، بیشتر است.
 
از عوامل بروز افسردگی می توان به بیکاری، تک فرزند بودن، مشکلات اقتصادی و خانوادگی، داشتن پدر سخت گیر، زندگی در شرایط جغرافیایی و آب و هوایی سخت و نداشتن امکانات رفاه عمومی، اشاره نمود.
 
شرایط سنی و جنسیتی بروز افسردگی
 
افسردگی، می‌تواند در شرایط مختلف سنی و جنسیتی، به دلایل مختلف، بروز کند. براساس گزارش انجمن روان پزشکان، زنان بیش از مردان در معرض افسردگی قرار دارند؛ زیرا، احساساتی ترند و زیر بلر استرس و مسوولیت‌های خانوادگی مختلفی قرار دارند.
 
در ایران، گزارش دقیق آماری از افسردگی ارایه نشده است. اما، برخی گزارش‌های غیررسمی، توصیف می‌کنند مردان در ایران، بیشتر از زنان به افسردگی مبتلا می‌شوند و پاسخ‌های متناقضی درباره ی شیوع افسردگی در زنان و مردان، در شکل بروز افسردگی، وجود دارد؛ برای مثال، برخی معتقدند در خوزستان، افسردگی بیشتر به شکل دردهای جسمانی، از جمله سردرد مکرر، خود را بروز می‌دهد و در برخی مناطق دیگر، شکل بروز افسردگی، با خشونت و خشم همراه است.
 
افسردگی در کودکان و سالمندان
 
بروز افسردگی در کودکان و سالمندان، متفاوت است و در کودکان، با بروز رفتارهای ناسازگار و بدخلقی یا عصبانیت همراه است وسالمندان نیز، تنهایی و زندگی بدون فرزندان با عنوان سندرم آشیانه ی خالی، افسردگی را به شکل غمگینی ابراز می‌کنند.
 
افسردگی در دوران کرونا
 
یکی از علل مهم در بروز افسردگی، شکل گیری بیماری‌هایی، به ویژه سخت علاج است، به گونه‌ای که در دوران همه‌گیری کرونا، بارزترین علامت پس از بهبودی در بیماران نجات یافته، افسردگی است.
 
راهکارهای درمان افسردگی
 
افسردگی با سابقه ی زیستی و در شرایطی که علامت‌های افسردگی شدت دارد، بیشتر نیاز به مصرف دارو دارد و با کنترل شرایط بیوشیمیایی بدن، علامت‌های افسردگی کاهش می‌یابد.
 
به طور کلی، تغییر در سبک زندگی و با بهتر شدن شرایط محیطی، می‌توان افسردگی را کاهش داد؛ ورزش کردن به صورت پیاده روی روزانه، در محیط باز یا در پارک‌ها و به صورت حرفه‌ای، روی آوردن به انجام کارهای هنری مانند، نواختن موسیقی یا نقاشی و خیاطی، بسیار موثر است.
 
به عقیده ی متخصصان، مردان و زنانی که بیشتر در معرض بیماری افسردگی قرار دارند، لازم است درباره ی احساسات و مشکلات خود، صحبت کنند و دورهمی‌ کوچک هفتگی را برای خود، تنظیم کنند. البته گاهی، گفت وگو با مشاور و روانپزشک، برای کاهش دردهای درونی مفید است؛ همچنین، لازم است والدین  هنگام بروز افسردگی در کودکشان، با یک روانشناس مشورت کنند.
 
آگاهی از اطلاعات مفید درباره ی عوامل بروز افسردگی، به افراد کمک کند این بیماری را در خود شناسایی کنند و به درمان آن یا راه‌های پیشنهادی برای کاهش آن، روی آورند.
 
زندگی در زمان حال و کاهش تفکرات تکراری گذشته، می‌تواند مفید باشد؛ رویکردهای نوین، در درمان افسردگی، به سمت مهربان بودن با خود و پذیرش زمان حال و تغییر سبک زندگی روی آورده است.
 
انتهای پیام/
 
نویسنده: سودابه بساک نژاد؛ استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
 
منتشر شده در چهارشنبه 5 مرداد 1401       کد خبر : 10592
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح