شبکه اجتماعی جدید ماستودون میزبان کاربران ناراضی از توییتر

به گزارش 4اکباتان، شماری از کاربران توئیتر از زمان خرید این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان تصمیم گرفته‌اند از پلتفرم‌های جدیدی به جای توئیتر استفاده کنند. 
 
یکی از شبکه‌های اجتماعی که کاربران سابق توئیتر به استفاده از آن روی آورده‌اند «ماستودون» (Mastodon) نام دارد. این پلتفرم که تا چند روز پیش ناشناخته محسوب می‌شد اکنون میزبان تعدادی از کاربران ناراضی از حضور ایلان ماسک در راس توئیتر است. اویگن روخکو، سازنده آلمانی نرم‌افزارها این شبکه اجتماعی را در سال ۲۰۱۶ ایجاد کرد. 
 
«ماستودون» خود را «شبکه‌ای اجتماعی غیرمتمرکز و با منبع آزاد» معرفی می‌کند. هر کدام از کاربران «ماستودون» براساس علایق خود می‌تواند در انجمن‌های مجازی موجود در این پلتفرم عضو شود. هر کدام از این انجمن‌های مجازی مقررات خود را تعیین می‌کند. 
 
«ماستودون» در عمل از هزاران سرور مستقل تشکیل شده است و کاربران در صورتی که مقررات انجمن‌هایی که در آن عضو هستند با یکدیگر همخوانی داشته باشند می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. 
 
اویگن روخکو، تولیدکننده ۲۹ ساله «ماستودون» چند روز پیش در حساب شخصی خود اعلام کرد که این شبکه اجتماعی روز دوشنبه بیش از یک میلیون کاربر فعال داشت. به گفته او از روز ۲۷ اکتبر تاکنون ۱۱۲۴ سرور و ۴۹۰ هزار کاربر جدید به «ماستودون» پیوسته‌اند. مسئولان «ماستودون» تاکید می‌کنند که این شبکه اجتماعی قرار نیست به فروش برسد.
 
ایلان ماسک در روز ۲۷ اکتبر صاحب شبکه اجتماعی توئیتر شد. از جمله انتقاداتی که طی روزهای گذشته از «ماستودون» شده است می‌توان به ضعف جنبه شهودی آن و دشواری در ایجاد حساب کاربری اشاره کرد. 
 
یکی دیگر از انتقادهای کاربران جدید به واگذاری کنترل محتوا به اداره‌کننده گروه‌ها بر می‌گردد. این گروه از کاربران بر این باور هستند که این امر احتمال اتخاذ تصمیم‌های خودسرانه و نامنسجم را پدید آورده است.
 
شبکه اجتماعی توئیتر اواخر ماه ژوئن سال جاری روزانه نزدیک به ۲۳۸ میلیون کاربر فعال داشت. ایلان ماسک مدعی است که تعداد کاربران این شبکه اجتماعی از زمان اعلام خرید آن از سوی وی به طرز «چشمگیری» در جهان افزایش یافته است. با این حال او آماری در این زمینه ارائه نکرده است. 
 
یکی از عواملی که پویایی توئیتر طی روزها و هفته‌های آینده را تعیین خواهد کرد ادامه یا عدم تدوام حضور هنرمندان، ورزشکاران و شخصیت‌های سیاسی در این شبکه اجتماعی است. در صورتی که این چهره‌های تاثیرگذار به پلتفرم «ماستودون» یا دیگر رقبای توئیتر مهاجرت کنند ممکن است موقعیت توئیتر متزلزل شود.
 
انتهای پیام/
 
منبع: یورونیوز
 
منتشر شده در يكشنبه 22 آبان 1401       کد خبر : 10694
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح