احتمال ریزش ساختمانی پرخطر

پس از آتش‌سوزی‌هایی مانند پلاسکو که منجر به کشته‌شدن هموطنان‌مان و شهید شدن نیروهای آتش‌نشان ایران شد و در آخرین نمونه آن در ساختمان هتل بیمارستان گاندی هم عدم توجه به اخطارهای ناایمن بودن را شاهد بودیم، ضرورت اجبار مالکان به بازسازی و دستورالعمل‌های مربوطه احساس می‌شود تا پس از آن عده‌ای به بهانه بیکار شدن افراد مطالبه حمایت دولت را نداشته باشند. 
 
به گزارش 4اکباتان، قانون حمایت از احیاء و بهسازی بافت فرسوده در سال ۱۳۸۹ تصویب و توسط دولت وقت ابلاغ گردید. این قانون پس از بررسی تبعات حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در بافت‌های فرسوده و همچنین آتش‌سوزی‌های متعدد در اثر استهلاک سیم‌کشی‌های برق در بازارها و ساختمان‌های تجاری مانند پلاسکو لازم‌الاجراست. اما همچنان شاهد بی‌مبالاتی و جدی‌نگرفتن مالکان این‌گونه ساختمان‌ها هستیم. 
 
آتش‌سوزی هتل بیمارستان خصوصی و لوکس گاندی نوک پیکان را به سمت اجبار مالکان به اجرای هشدارهای مربوطه برده است. چرا که پس از اتفاقات ناگوار مالکان این گونه ساختمان‌ها که اکثرا خدمات عمومی را ارائه می‌دهند به یاد حمایت‌های مالی و تسهیلاتی از طرف دولت می‌افتند، اما قبل گویا یادشان رفته که جلوتر هشدارها و دلسوزی‌ها به آنها ابلاغ شده است. 
 
اکنون نیز همشهری آنلاین از زبان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری منطقه ۵ نسبت به انتشار خبری مبنی بر غیرایمن بودن ملک «خوشخواب» اقدام کرده است که مالکین آن هیچگونه همکاری با اجرای رای ناایمن و پرخطر بودن آن انجام نداده‌اند و علیرغم اخطارهای متعدد در زمینه‌های مختلف اقدامی نکرده‌اند.. 
 
براساس این گزارش، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری منطقه ۵ اعلام کرد که ملک مورد نظر، به دنبال رای ماده ۱۰۰، بدون پایان کار، نادیده گرفتن تراکم قانونی و ساخت پارکینگ و واحد مسکونی با متراژ ۱۶ هزار و ۸۵۴ متر مربع، هیچ همکاری برای اجرای رای ارائه نمی‌دهد. 
 
طبق گفته میثم محمدی، این ملک که در ناحیه ۶ این منطقه و در محله بیمه واقع شده، به عنوان یکی از املاک ناایمن و پرخطر شناخته شده است و اخطارهای بسیاری در زمینه‌های مختلف ارسال شده است اما هیچ اقدامی انجام نشده است. 
 
وی در خصوص اقدامات ناامنی و پرخطر در این ملک تأکید کرد که اخطارهای بسیاری صادر شده که مالکین اقدامی برای رفع مشکلات ننموده‌اند. این در حالی است که ملک دارای مشکلات متعددی از جمله عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه‌های مرتبط، عدم ارائه گواهی‌های استاندارد برای تاورکرین و داربست، عدم صدور گواهی استحکام بنا توسط شرکت های مهندسی ناظر بررسی کننده، عدم تکمیل نما، عدم تاییدیه آسانسور، عدم مهاربندی پشت بام، عدم مهاربندی پارکینگ ها، عدم ارائه تاییدیه آتش نشانی و عدم رعایت موارد ایمنی و ضوابط مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان است. 
 
بنابر اعلام رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری منطقه ۵، پرونده تخلفات ملک در حال تکمیل می‌باشد و به زودی به دادستانی ارسال خواهد شد و اقدامات لازم برای ایمن‌سازی و رفع تخلفات با فوریت به مالکین اعلام شده است. 
 
شهرداری منطقه ۵ نیز به به مالکین ملک خوشخواب و تعاونی فعال در آنجا اخطار داده که باید مقررات و استانداردهای ایمنی و مقاوم سازی را رعایت و اقدامات لازم را انجام دهند، در غیر اینصورت عواقب حقوقی جدی خواهد داشت. 
 
میثم محمدی تاکید می‌کند که در این شرایط به نظر می رسد مالکان ملک موسوم به خوشخواب در خواب ایمنی هستند و متصور است که حادثه ای برای آنجا رخ نخواهد داد، در حالی که این روند نشان می دهد که در صورت وقوع یک حریق ساده و یا مشکلات لرزه‌ای احتمالی قابل احساس، حتی احتمال ریزش ساختمان و خسارت فراوان مادی و معنوی و جانی زیاد رخ دهد. 
 
به همین منظور، شهرداری هشدار داده است که مالکین باید به اهمیت ایمنی و اقدامات صحیح برای حفظ جان و مال خود توجه کنند تا از وقوع حوادث و خسارات جانی و مالی جلوگیری شود.
منتشر شده در سه شنبه 17 بهمن 1402       کد خبر : 10972
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح